Tack Emma och Sofia!

Jag hade en fantastiskt intressant dag idag på Adolf Fredriks skola. Först deltog jag i Emmas lektion i en 5a där eleverna visade sig vara väl ”inkörda” på att arbeta enligt CORI-modellen. Just idag arbetade de med frågor till området kristendomen. Uppgiften var att var och en skulle formulera en (1) fråga som inte gick att besvara bara genom att läsa direkt i texten. Frågor som kräver att man både använder egna kunskaper,  letar i andra källor och tänka. Jag smög runt och småpratade med eleverna under tiden de arbetade och på min fråga om det inte var svårt att formulera en sådan fråga svarade en elev ”Jo, ibland när man ska tänka stort kan det vara lite svårt”. Imponerande att höra att de vet att de förväntas tänka stort!

Efter lunchen var det dags för Sofia, skolans bibliotekarie, att komma in i samma 5a. Alla hade läst boken ”Jack och fågelskrämman” och arbetat med den med olika läsförståelsestrategier. Idag var uppgiften att dels lära sig skriva en essä, dels lära sig perspektivisera. Eleverna skulle välja en av karaktärerna i boken och beskriva en händelse ur den karaktärens perspektiv i essäform. Efter Sofias introduktion och ett gemensamt samtal så sätter alla igång att skriva. Som stöd har de ett antal förslag på karaktärer tillsammans med en händelse; t.ex. Domaren och rättegången och Korpmormor och rättegången. Vilket skrivande, engagemang och koncentration! Min padda gick varm i mina försök att fota alla texter som växte fram och fånga stämningen i rummet. Tyvärr, kan jag inte dela med mig av fotona i och med att jag gjorde det för min egen dokumentation. Sofia har tillsammans med sin kollega Teo arbetat fram DBS, en modell för digitala boksamtal.

Har jag gjort dig nyfiken? Vill du också höra Emma och Sofia berätta om hur de arbetar med läsförståelsestrategier och DBS? Då kommer chansen, tror jag! Emma och Sofia har nämligen lovat att ställa upp och ha en presentation. När jag har bokat en lokal så kommer jag att lägga upp en anmälningsblankett till detta. Informationen kommer först att gå ut till skolornas lokala läs- och språkutvecklare och sedan dyker den upp i kalendariet i PS. Vill du komma så håll ögonen öppna. Jag hoppas att det är klart direkt efter påskdagarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.