QtA, RU, TSI

Ja, det finns en del förkortningar….

Detta är tre modeller för undervisning av läsförståelsestrategier som forskning har visat har en effekt på elevers läsförståelse.  Gemensamt för de tre modellerna är samtalet runt en text. Arbetet med texten sker löpande och bygger på att ett textsegment i taget genomlyses, bearbetas och diskuteras.Läraren modeller i minilektioner hur läsaren kan ”tänka högt”. Med hjälp av lärarens ”tänka högt” modellering lär sig eleverna vilka redskap det finns för att förstå en text.

 En närmare förklaring av QtA, RU och TSI kommer. Den som väntar på något gott…

Och idag ska jag diskutera forskningsbaserade läsförståelsestrategier med Barbro Westlund över en lunch och det är ett samtal jag ser fram  mot!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.