Nya Språket lyfter

Ett mycket intressant material för bedömning. Tar lite tid för alla att sätta sig in i men nu efter två kurstillfällen så är vi igång. Till nästa tillfälle hoppas jag att några har med sig elevunderlag som vi ska arbeta med att bedöma. Förhoppningsvis medför det en djupdykning. Igår belyste vi samtalets roll och betydelse. Precis som NSL understryker så är det jordmånen för språkutveckling. NSL skriver att ”Talet är grunden!”. Våra elever förväntas vara aktiva språkanvändare. De ska kunna berätta, framföra sina åsikter, ställa frågor, argumentera och ge kommentarer till sådant andra säger. Frågor ska vara adekvata i sammanhanget och åsikter och kommentarer relevanta. Eleverna ska kunna berätta med en korrekt och adekvat kronologi, hålla fokus och följa en röd tråd samt klara av att komma fram till ”poängen” i det de berättar. Observationspunkterna i avsnittet för ”den muntliga dimensionen”  i NSL är grovt indelade i: 1) berättande; 2) beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande; 3) samtala och redogöra. NSL har på varje avsnitt en rubrik ”Undervisningen ger exempelvis utrymme för att:…” och har ges förslag på moment som eleverna kan arbeta med för nå upp till målen. Ja, det finns mycket att göra och NSL ger ett bra stöd i bedömningen av elevers läs-, skriv- och språkutveckling utifrån kursplanen.

Vill du också gå en kurs om Nya Språket lyfter? I så fall kan du göra en intresseanmälan (icke bindande!). Alla som fyllt i en intresseanmälan kommer att få ett mejl när jag har planerat vårens kurs om NSL. Intresseanmälan gör du här: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=63151
Länken finns också här på PS under läs- och språksatsningen. Gå till fliken
I undervisningen > Språkutveckling > Läs- och språksatsningen.

På varje kurs kommer det nya tips eller så lyfts gamla bortglömda godingar. Igår blev vi påminda om UR:s retoriksite (http://www.ur.se/Tema/Retorik-ratt-att-tala-vett-att-lyssna). Där hittar man t.ex. materialet ”Våga tala – vilja lyssna”. Ett 8-sidigt material med praktiska ”tala”-övningar. Du hittar  ”Våga tala…” här: http://www.ur.se/Tema/Retorik-ratt-att-tala-vett-att-lyssna/Retorik-i-skolan/UR-s-arbetsmaterial 

 

2 kommentarer

  1. maria ekenhill, 21 november 2013

    Toura, jag tänkte skapa en facebookgrupp för oss som arbetar med NSL. Har du fb-konto. Vill såklart bjuda in dig!

    Hälsningar
    Maria Ekenhill

  2. Toura Hägnesten, 21 november 2013

    Jajamensan! Väntar på din inbjudan.
    Hälsn. /Toura

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.