Läs Barbro Westlunds debattartikel i DN 13/12!

”Så kan svenska elevers läsförståelse förbättras” är artikelns rubrik och den finns idag i DN:s nätextra.

Debattartikeln är skriven utifrån hennes avhandling och hon sammanfattar själv det viktigaste i fem punkter:

  1. Behovet av ett mer utvecklat professionellt språk inom området läsförståelse i den svenska skolan.
  2. Tydligare etappmål för vad som ska uppnås i läsförståelse i varje årskurs.
  3. Större tillgänglighet till internationell forskning i läsförståelse för svenska lärare.
  4. Viktigt att veta hur man aktivt undervisar i läsförståelse.
  5. Användning av begreppet feedback.

Barbro understryker läsförståelsens egenskap som ämnesöverskridande färdighet. Läsförståelsen som en förutsättning för allt lärande i alla ämnen. Avslutningsvis skriver hon att ”Undervisning, lärande och bedömning betraktas då som en process, inte som separerade enheter.”

Läs artikeln!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.