Barbro Westlunds föreläsning 3/2. Varsågoda!

Ja, i måndags spelade vi in en föreläsning som du får möjligheter att se här. Denna föreläsning är en fortsättning och uppföljning av Barbro Westlunds föreläsning från 9/1. Vi har inte heller denna gång filmat så du kan se PowerPointen. Anledningen är att Barbro kommer att använda delar av innehållet i ett annat större sammanhang och därför vill vänta med att sprida det. Barbro är lektor i didaktik vid Stockholms universitet.

Efter föreläsningen hade vi i den mindre gruppen som utgör en forskningscirkel en timmes samtal och diskussion med Barbro alldeles på egen hand. Mycket inspirerande och engagerande. Ja, dessa efterföljande samtal på varje föreläsning är riktiga höjdare för oss som har förmånen att få delta!

Tips till alla er som vill läsa Barbros avhandling är att förlaget har ett specialerbjudande under våren. Dessutom berättade Barbro att hon har skrivit en studiehandledning till avhandlingen som kommer ut i slutet av mars.

Ett annat tips är att ni ser föreläsningen tillsammans med kollegor och sedan har en gemensam diskussion. Jag har hört flera som gjorde så med förra föreläsningen och var mycket nöjda med upplägget.

Barbro godkände att föreläsningen låg uppe till fredagen den 14/2.
OBS! nu är filmen borttagen och därför kan du inte längre se den!

Tre saker bet sig fast hos mig:

  • ”En skicklig lärare är det bästa bedömningsverktyget”
  • uttrycket ”skicklig undervisning”
  • valet av bok måste göras av läraren

Vad fastnade du för i föreläsningen?

 

15 kommentarer

  1. Anne, 5 februari 2014

    Tack för möjligheten att få lyssna på Barbro.Tänk om alla lärare kunde få se detta! Jag fastnade för:
    – kommunikation, vilket innebär mindre tyst läsande
    – läraren som modell – think aloud, ger ramverk och visar hur.
    – val av texter viktigt

  2. Toura Hägnesten, 6 februari 2014

    Tänk att alla lärare kan se föreläsningen den närmaste veckan!
    Du tar upp tre viktiga frågor som också är tre bra diskussionspunkter på en lärarkonferens. Tack för att du delar med dig av dina reflektioner.

  3. Maria, 8 februari 2014

    Forskning in i skolan – hur gör vi så att alla blir delaktiga?

    Medvetna bokval, kommunikation, bedömning för lärande, synliggöra modeller.

  4. Toura Hägnesten, 8 februari 2014

    Jag förstår att du är intresserad av forskning i skolan. Har du sett Skolvärldens webbreportage om forskningscirkeln jag leder? Annars kan du göra det på: http://www.skolvarlden.se/webb-tv/sa-funkar-en-forskningscirkel

  5. Pingback Fortsättning följer – Barbro Westlund berättar om sin avhandling om läsförståelse | evakleveholt

  6. Zandra, 10 februari 2014

    Hej!

    Tack för att vi får möjligheten att se Barbros föreläsning. Skulle vara super att kunna se den tillsammans med alla pedagoger på skolan. Går det att få tag i föreläsningen även efter fredagen den 14 februari?
    mvh Zandra

  7. Toura Hägnesten, 10 februari 2014

    Enligt överenskommelse med föreläsaren tas den filmade föreläsningen bort under fredagen den 14/2. Beklagar!
    Kanske kan du ställa frågan till Barbro Westlund direkt? Hon är ju lektor på Stockholms universitet.

    • Zandra, 10 februari 2014

      Tack för snabbt svar! Uppmanar alla att se den så fort som möjligt istället.

      • Toura Hägnesten, 10 februari 2014

        Instämmer! Det är verkligen en bra chans att få ta del av en utmärkt föreläsning!

  8. Annica, 10 februari 2014

    Tack.
    Jag fastnade för:
    * De tydliga skillnaderna hon beskriver mellan svensk och kanadensisk praktik – tänkvärt.
    * Step-by-step: gå från helklass och mycket stöttning till mindre grupper/ individuellt och mer eget tänkande överfört till andra sammanhang – klokt.Påminner om grunderna för genrepedagogiskt arbete.
    * No teacher left behind – hur gör vi?

  9. Toura Hägnesten, 10 februari 2014

    Ja, Tydligen är det så att det i de kanadensiska kursplanerna klart framgår vilka strategier som lärare ska lärare ut. Vi får ju bara veta att eleverna ska kunna använda olika lässtrategier men inte vilka.
    ”No teacher left behind” är ett bra uttryck! Jag borde ha tagit upp det i dag på samrådsmötet!

  10. Maria Kelloniemi, 12 februari 2014

    Bra föreläsning! Hos mig fastnade
    – Läsförståelse handlar om att ge elever verktyg för att visa sitt tänkande i alla ämnen.
    – Hörförståelse i gruppsammanhang är viktig för de elever som har lägre läsförmåga på egen hand, de får möjlighet att utveckla sina strategier som hjälp till framtida läsning.
    – Feed forward och självbedömning är viktig för elevernas metakognitiva utveckling.

  11. Toura Hägnesten, 12 februari 2014

    Intressant att du hörde och lyfter det Barbro sa om hörförståelse! Ja, hörförståelsen kommer ju i fokus i dialogen och våra diskussioner runt böcker. Många av våra elever behöver ju också öva hörförståelse. Allt går så snabbt idag och det är viktigt att orka lyssna till punkt.
    Tack för att du delar med dig.

  12. Birgitta Collin, 14 februari 2014

    Hej!

    Har sett fram emot att se din föreläsning men videoinspelningen var bortagen när jag väl satte mig till rätta.
    Har nu förstått att den blev borttagen under dagen. Vilken jättemiss! Jag arbetar med de yngre barnen i en mångkulturell klass och vill gärna ta del av dina verktyg för ökad läsförståelse.
    Förstår om jag inte kan se videon men undrar om du har planerat in en föreläsning under våren i Göteborg?

    Birgitta

  13. Toura Hägnesten, 14 februari 2014

    Jag föreslår att du mejlar Barbro frågan. Jag vet att N&K också ordnar konferenser med olika forskare som föreläser. Kanske ska du höra med dem också! Hoppas att du får glädjen att höra Barbro föreläsa framöver. Föreläsningen var mycket bra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.