Vad är de 3 v:na?

Vad tar vi lärare ofta för givet att eleverna ska klara av under lektionerna? Irma Elwin, leg.psykolog, speciallärare/pedagog och grupphandledare, var den som ställde frågan i en föreläsning. Vi fick fundera. De första förslagen vi kom med var mest knutna till elevernas egna förmågor som perception, minneskapacitet, uppmärksamhetsförmåga, allmän begåvning och språklig förmåga och bakgrund. Märkligt nog visade det sig att de 3 v:na som är knutna till vår undervisning inte var vad vi föreslog! Nu vill du förstås veta vad de 3 v:na står för! Jo, enligt Irma så förväntar sig och kräver lärare att eleverna ska klara av att VÄXLA, VÄNTA och VÄLJA. Så enkelt egentligen. Ja, hur många gånger har jag inte förväntat mig att eleverna ska växla från ett ämne eller moment till ett annat, att de tålmodigt ska vänta på att alla är klara eller något har delats ut eller blivit sagt och sist men inte minst att de ska göra olika val, dessutom gärna snabbt och utan för mycket prat. Gäller de 3 v:na i din undervisning också?

Irma Elwins föreläsning arrangerades av Skolhandledarföreningen och du kan du läsa mer om föreningen här:  http://www.skolhandledarforeningen.se/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.