THIEVES – informationstjuvar vill vi vara allihop!

Många förkortningar och begrepp blir det! RU, TSI, CORI, kritisk läsning, Expeditionary Learning och nu THIEVES. Lugn bara lugn. För de av er som har följt mina inlägg så har ni säkert märkt att de har mycket gemensamt. Ja, mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. THIEVES kvalar också in i samma gäng av läsförståelseundervisningsmodeller. Oops! Vilka strategier använde du för att läsa ordet läsförståelseundervisningsmodeller? Din förförståelse om läsundervisning, din vana att läsa om långa ord eller kanske bara läsa långsamt eller din förmåga att dela upp långa ord i kortare som du känner igen? Ett litet sidospår…

THIEVES är en strategi du använder före du börjar läsa. Ordet är en akronym för Title, Headings, Introduction, Every first sentence/paragraph, Visuals and Vocabulary, End-of-chapter questions samt Summary. Läraren börjar med så kallad guide practice, dvs. modellerar hur man kan närma sig en text eller en bok. Sedan prövar eleverna, gärna i par, för att sedan diskutera tillsammans vad/vilken information de lyckades att ”stjäla” ur texten/boken och hur strategin leder till en bättre förståelse för läsaren. Som alltid är det viktigt att eleverna vet, inte bara HUR, utan också VARFÖR och NÄR de använder strategin.

Som för det mesta finns det en film på youtube, dryga 4 minuter, som visar THIEVES i lightversion. En skolklass sjunger och spexar sig genom lässtrategin. Här är den:

Kan den vara något för engelskundervisningen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.