There ain’t no such thing as a free lunch

eller TANSTAAFL. Det lär nobelpristagaren i ekonomi, Milton Friedman, ha sagt. Igår åt jag en mycket god och kostnadsfri lunch på Berns och dessutom i en fin miljö. Porslinet var mycket vackert. Och så har vi takkronorna. Magnifika, eller hur!?

Nu undrar du vad jag gjorde här en vanlig fredagslunch! N&K anordnade läskonferens fredagen den 4e april. En riktig heldag med forskning, paneldiskussion med politiker, mer om den senaste chockrapporten från PISA och så fick vi möta årets mottagare av Ingvar Lundbergs-priset. Moderator under dagen var Bengt Westerberg som gjorde ett strålande jobb. Bengt fick in flera kniviga frågor och dråpliga slutkommentarer under dagen. Ett rent nöje att höra honom som moderator.

Du kanske undrar vem som blev 2014 års pristagare?! Svaret är Karin Taube och valet motiverades med orden:

”För att hon med stor uthållighet arbetat för barns och ungas läsande, ett arbete som sträcker sig från speciallärarens klassrumsvardag, barns tidiga läs- och skrivinlärning över dyslexi hos högskolestuderande till enskilda barns självkänsla. Med sin stora kunskap och bredd som pedagog, forskare och folkbildare verkar Karin Taube i bästa mening i Ingvar Lundbergs anda.”

Grattis Karin Taube. Du var rätt val till priset.

Konferensdagen började med ”vad säger forskning?” utifrån forskaren Catharina Tjernbergs avhandling och avslutades med hiphopartisten Petter. En kontrasternas dag med en röd tråd. Catharina tog upp många aspekter från sin studie och från aktuell forskning inom ämnesområdet. En iakttagelse hon gjort var att skolan går på trender utan att kontrollera deras förankring i teori och hon underströk att det hon kallade ”läs- och skrivpusslet” tar flera år att lägga för att nå framgång och resultat.

Timmen före lunch lotsade författaren Kerstin Lundberg Hahn oss genom ett författarbesök som det brukar se ut för henne. Kerstin lät oss verkligen uppleva hur hon som författare arbetar från idé till färdig text. Vi åhörare fick i olika former delta i ”leken” och Kerstin avslutade med att fritt återberätta det första kapitlet i den historia vi varit medskapare av. En mycket inspirerande timme!

Efter lunchen under kristallkronorna stod vi inför hotet av den så kallade ”paltkoman”. Detta tacklade Per Kornvall med kallduschar från den senaste Pisa rapporten. Per är skolstrateg från Upplands Väsby, medlem av Kungliga Vetenskapsakademien skolkommitté och han ingår också i ett nätverk av oberoende skolexperter åt Europakommissionen. Per har bland annat skrivit boken Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall och våren 2014 kommer han ut med boken Alla i mål – skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Det som etsade sig fast från detta pass var hur viktig kunskap är för demokratin och att utbildning är den viktigaste skyddsfaktorn för den enskilde individens framtid och vuxenliv.

En omväxlande och givande dag och nu har jag i bloggform ”betalat” min lunch, eller hur?

För dig som vill ta del av Catharina Tjernbergs forskning så finns den publicerad i bokform med tillhörande studiehandledning för de lärare som vill diskutera den tillsammans i studiecirkelform. Titeln är ”Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik”.

Vi du läsa mer om Karin Taube och varför hon fick Ingvar Lundbergs priset så hittar du det HÄR.

Vill du läsa mer om PISA rapporten så kan du läsa Skolverkets pressmeddelande och själva rapporten hittar du på denna sidan: Kraftig försämring i PISA.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.