QuadBlogging

är titeln på en ny kurs som jag planerar för till hösten. Inspirationen fick jag på BETT mässan tidigare i år.

Syftet är att med bloggandet som verktyg utveckla våra elevers skrivande. I kursen får deltagarna hjälp och stöd i att skapa en blogg, lägga upp profiler och komma igång med att låta eleverna blogga. Vi delar in oss i quaddar, dvs. fyrlingar, eller med andra ord smågrupper med fyra skolor i varje grupp. Uppdraget att skriva blogginlägg går runt bland skolorna i varje quad i 4-veckors cykler. Vecka 1 bloggar klass A och övriga tre klasser i quaden skriver respons och förbereder sina blogginlägg. Vecka 2 bloggar klass B och tre klasser i quaden skriver respons och förbereder sina blogginlägg. Så går det sedan runt. Tanken är att det tar lite tid att förbereda och skriva blogginlägg men också att skriva respons. Responsskrivandet är en viktig del! Finessen med quadblogging är att deltagarna är garanterade att andra läser och ger respons.

quadblogg bild1
Bilden kommer från siten quadblogging.net.

Upplägget är: 6 tillfällen á 90 min (ev. 2 timmar) under hösten 2014 samt våren 2015.

I kursen diskuterar vi också ramar för hur man skriver respons, kommer överens med eleverna om vad man får skriva i blogginlägg och i respons, lär oss mer om PUL och liknande frågor. Min tanke är också att diskutera skrivande och teori runt skrivande som en del i kursen. För de deltagare som vill fördjupa sig mer i själva skrivkonsten finns det möjligheter att anmäla sig till skrivargrupper inom KUL 2014/15. Elisabeth Söder har berättat för mig att lärare under hösten kommer att erbjudas wokshops i kreativt skrivande, bildberättande, dramaturgiskt skrivande, spoken world och mycket annat. Några av oss får chansen att delta i workshops ledda av t.ex. Martin Widmark, Magnus Nordin och Maria Ådahl (från Årstaskolan). Det finns också planer på lärarworkshop i att skriva musiktexter med Timbuktu. Här finns en fantastisk möjlighet att kombinera deltagandet i kursen ”Quadblogging” med dessa workshops.  Information om KUL 201415 läggs enligt Elisabeth kontinuerligt upp på PS (Kulan) och Kulans facebook.

Två kursomgångar för nybörjare har startat hitintills (1/9 -15). En omgång genomfördes lå 14/15 och en kursomgång startar september -15. Anmälningstiden har gått ut och gruppen är fulltecknad.

Du kan läsa mer om QuadBlogging där jag fick min inspiration: http://quadblogging.net/

7 kommentarer

  1. Annelie Drewsen, 19 maj 2014

    Oj, vad intressant det låter. Hoppas många nappar på erbjudandet och börjar blogga så!

  2. Toura Hägnesten, 19 maj 2014

    Jag tror att detta blir ett bra verktyg för att skapa ett skrivande för en verklig, läsande publik. Det vore ju också möjligt att blogga om läsandet och de lässtrategier och texter klassen arbetar med. Sedan kommer det att finnas möjligheter att också delta i de workshopar kring skrivande som KUL14/15 kommer att erbjuda. Här kan vi skapa synergieffekter! Jag ser fram mot en spännande höst!

  3. Marie-Louise Engstrand, 26 juni 2014

    Hej!
    Tycker det ser riktigt bra ut.
    Den del som tilltalar mig mest, i startgroparna för vår skolas första trevande försök att blogga i undervisningen, är just att ”få” reella mottagare.
    Inser ju också att det kommer att generera lite av ”måsten” för oss och våra elever, då vi förväntas svara/ reflektera kring andras texter. Men, det är bara bra eftersom vår undervisning då också kan växa.
    Jag tror benhårt på detta.

    • Toura Hägnesten, 26 juni 2014

      Vad gäller formen med quadblogging så ser jag finessen som att deltagande grupper i varje quad garanterat kommer att ge respons. Det brukar vara just responsen som är problemet, dvs. att den uteblir. Här är ju skrivandet av respons en uppgift i sig. Ja, jag ser verkligen fram mot hösten och den här kursen!

  4. Ulla Sporrner, 26 juni 2014

    Låter jätte intressant! Är det så att alla har sin egen blogg? Jag vill ju att mina elever skriver oftare än var fjärde vecka. Men får vi respons var fjärde vecka så blir det en klar förbättring. Ska anmäla mig Toura!

    • Toura Hägnesten, 26 juni 2014

      Fyraveckorstanken är för att alla ska orka och hinna med eget skrivande och responsskrivande. Givetvis kan man skriva löpande. Åtanandet gäller att man lovar att skriva och lägga upp texter ”sin vecka” och likaså att skriva respons på övriga veckor. Vinsten mot att bara blogga på egen hand är att det finns fyra andra klasser som har i uppgift att skriva respons. Läraren försöker ju använda blogg/respons-skrivandet som verktyg för att utveckla elevernas skrivfärdighet. Har man äldre elever så skriver de förstås mer självständigt och med högre förväntningar på sig, har man yngre så kanske läraren är den som lägger upp texter, bilder mm. Varje enskild ”quad” ska omfatta klasser i samma ålder men helst från olika skolor. De olika quaddarna kan representera alla årskurser.
      I originalversionen som du hittar på quadblogging.net så är det egentligen endast själva strukturen och förmedlandet av kontakter som tillhandahålls. Min tanke med en kurs är att även de som ännu inte bloggar ska våga sig på att prova. En del kan sedan tidigare en del kan inte. Tillsammans och med stöd och hjälp fixar vi det. Sedan tror jag att det för många känns bra att träffa lärarna vars klasser man arbetar mot. Det finns ju också en del runt PUL, vad och hur man får skriva o.likn. som är intressant att diskutera och lära ut. Jag har tänkt använda moobis.se. De har utmärkta instruktionsfilmer och bra support. Jag mejlar ut information och anmälningslänk till alla som gjort en intresseanmälan runt skolstarten i augusti. På så sätt får de som gjort denna intresseanmälan några dagars försprång innan jag lägger ut detta i kalendariet på PS.

  5. Kent Lundgren, 15 juli 2014

    Spännande grepp som verkligen synliggör lärandet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.