Exempel på utvecklingsarbeten läsåret 2013/14

Slutpresentationerna inom forskningscirkeln gjordes 2/6 vilket också utgjorde avslutningen på forskningscirkeln ”Litteracitet – Multimodalitet – Framgångsfaktorer”. Jag har skrivit om detta tidigare och nu är slutpresentationerna av alla utvecklingsarbetena genomförda. Deltagarna har arbetat parvis på sina skolor. Hela grundskolan är representerad från F-klass till årskurs 9. Gemensamt för alla är att de på något sätt anknyter till språk-, läs- eller skrivundervisning/lärande. Under varje film hittar du också respektive presentation, i de fall dessa var en PowerPoint. Filmerna är kring 8-10 min och endast lätt redigerade. Det är inte riktigt alla presentationer som lagts upp. Av olika anledningar är det några som avstod från möjligheten att visa sina presentationer.

Jag vill också passa på att nämna att jag i ett tidigare blogginlägg har presenterat mina och deltagarnas reflektioner kring forskningscirkeln och lite om vad den har gett deltagarna. Det blogginlägget hittar du under den här rubriken: Combon praxis – forskning gjorde skillnad!

Utvecklingsarbetena kommer i nedanstående ordning. Rubrikerna länkar till respektive PowerPoint i pdf-format.

  1. SkarpatorpsskolanHar cirkelmodellen betydelse för faktatextskrivandet?
    Susanna Rimmerfors & Jessica Mellgren
  2. HässelbygårdsskolanSpråkutvecklande arbete på Hässelbygårdsskolan.
    Annette Sjöberg & Helena Hedqvist
  3. Nya Elementar: Ett utvecklingsarbete.
    Tove Mejer & Cecilia Peña
  4. Skarpnäcks skolaUppdrag Språkplan.
    Maria Ekenhill & Susanne Hyltenstam
  5. Hökarängsskolan & SkönstaholmsskolanUtvecklingsarbete: Litteracitet-Framgångsfaktorer- Multimodalitet.
    Gunilla Granberg & Kina Norberg.
  6. SolhemsskolanVårt uppdrag som språkutvecklare och förstelärare på Solhemsskolan.
    Eva Olsen & Susanne Dahlgren.
  7. Norra Ängby skolorKan de forskningsbaserade modellerna RT, TSI och CORI höja kvalitén på undervisningen och därmed förbättra elevernas resultat när det gäller läsförståelse? Hur kan vi arbeta på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet?
    Petra Borglund & Anna Carlheim-Gyllenskiöld.
  8. Årstaskolan: Läsutveckling med Bornholm och ASL som en gemensam metod. Karin Carlberg-Axelsson & Jonas Johansson

Även om du är särskilt intresserad av ett speciellt arbete så vill jag understryka att alla är lika intressanta så ta chansen att se dem alla.

  1. Skarpatorpsskolan: Har cirkelmodellen betydelse för faktatextskrivandet? Susanna Rimmerfors & Jessica Mellgren
  2. Hässelbygårdsskolan: Språkutvecklande arbete på Hässelbygårdsskolan. Annette Sjöberg & Helena Hedqvist
  3. Nya Elementar: Ett utvecklingsarbete. Tove Mejer & Cecilia Peña
  4. Skarpnäcks skola: Uppdrag Språkplan. Maria Ekenhill & Susanne Hyltenstam
  5. Hökarängsskolan & Skönstaholmsskolan: Utvecklingsarbete: Litteracitet-Framgångsfaktorer- Multimodalitet. Gunilla Granberg & Kina Norberg.
  6. Solhemsskolan: Vårt uppdrag som språkutvecklare och förstelärare på Solhemsskolan. Eva Olsen & Susanne Dahlgren
  7. Norra Ängby skolor: Kan de forskningsbaserade modellerna RT, TSI och CORI höja kvalitén på undervisningen och därmed förbättra elevernas resultat när det gäller läsförståelse? Hur kan vi arbeta på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet? Petra Borglund & Anna Carlheim-Gyllenskiöld
  8. Årstaskolan: Läsutveckling med Bornholm och ASL som en gemensam metod. Karin Carlberg-Axelsson & Jonas Johansson

2 kommentarer

  1. anders, 14 juli 2014

    Tekniska hjälpmedel kan ju vara bra, men det vore bra att återinföra trivium och quadrivium så att eleverna får bästa verktygen för framtiden.

  2. Pingback Fortsatt multimodalitet på schemat | Bloggar för Pedagog Stockholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.