Det här har du inte hört än!?

Skolverket håller på att ta fram ett kompletterande bedömningsstöd för åk 1-3 med titeln ”Bedömningsstöd i årskurs 1-3”. Titeln är förstås fortfarande ett arbetsnamn. Regeringsuppdraget är att utarbeta och implementera ett tydligt och konkret bedömningsstöd för uppföljning av elevernas kunskaper i läs- och skrivutveckling samt matematik. Fortsättningsvis skriver jag bara om läs- och skrivutvecklingen i och med att det är det som är mitt uppdrag. Syftet är att tidigt identifiera dels elever som riskerar att få eller har svårigheter inom läs- och skrivutveckling men också för att ge elever extra stimulans. Bedömningsstödet ska identifiera så kallade kritiska punkter och det är uppbyggt utifrån en förväntad progression i läs- och skrivutvecklingen i årskurs 1-3. Bedömningsstödet är planerat att publiceras under våren.

En styrka i detta bedömningsstöd är att det relaterar till NSL, Nya Språket lyfter. Bedömningsstödet kan användas fristående men lika gärna tillsammans med NSL. Här gäller det för punkterna A-C i NSL. Bedömningsstödet kommer att innehålla konkreta exempel på elevläsningar och elevtexter tillsammans med analyser av dessa som läraren kan använda som jämförelse vid bedömning av de egna elevernas läs- och skrivutveckling. Utgångspunkten för materialet är att läraren med stöd av sin analys ska anpassa undervisningen efter de behov som finns hos enskilda elever och i klassen i stort.

Har då detta bedömningsstöd inga svagheter? Det jag personligen ser som en svaghet är att man inte mäter elevers förmåga att resonera kring texter som läses upp. Texter som nybörjarläsare läser har sällan särskilt utmanande innehåll. Dessa texter innehåller korta, vardagsnära och högfrekventa ord med ett innehåll som också är lätta att känna igen sig ifrån vardagsnära situationer. När läraren däremot läser högt för elever i de första skolåren kan dessa texter innehållsmässigt vara tankemässigt, kognitivt, utmanande och användas till gemensamma samtal där läraren kan modellera hur man kan tänka kring texter. Jag har i och för sig inte sett materialet än, det är ju inte klart, men det lät inte som om denna aspekt bedöms i bedömningsstödet.

En annan svaghet är att det i nuläget inte blir några elevexempel på flerspråkiga elever läs- och skrivutveckling.

Du som undervisar i åk 1-3 får hålla utkik på Skolverkets webb efter detta nya bedömningsstöd! Det sägs komma under våren. En första blänkare hittar du här.

1 kommentar

  1. Lotten Ekelund, 17 mars 2015

    Bedömningsstödet i åk 1 för läs- och skrivutveckling syftar precis som du beskriver till att se hur undervisningen kan vidareutvecklas för att stimulera alla elever på den nivå de befinner sig. Bra!

    Jag är MYCKET bekymrad över hur jag, liksom du, INTE såg något som fokuserade på elevens läsförståelseförmåga, utöver på de texter som eleven själv kan avkoda. Detta är särskilt oroväckande då jag är övertygad om att undervisningen i Sverige kommer att påverkas av detta bedömningsstöd, som dessutom kan komma att bli obligatoriskt. Hur ska detta leda till att vi blir bättre på att lära barn läsa komplicerade och längre texter?

    Att flerspråkighetsaspekten helt saknas är beklagligt. Tänker bland annat att det vore önskvärt att detta bedömningsstöd hänger ihop med det bedömningsmsterialsom Skolverket tar fram för kartläggning av nyanländas kunskaper i litteracitet.

    Som alltid Toura, tack för ett välskrivet inlägg.

    Allt gott! /Lotten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.