Blogga med klassen!?

– ­­Varför? Frågar du.

– Möjligheterna. Svarar jag.

Bloggandet tillsammans med andra bloggande klasser ger verkliga mottagare som ger autentisk respons. Ni skapar en kunskapsbank tillsammans och ni utmanas i att gå vidare i hur ni kommunicerar. Att skriva inlägg och respons ger tillfällen att arbeta med det egna skrivandet. När någon läser det man skriver så blir det också viktigt hur man skriver. Föräldrar kan följa den dagliga undervisningen och får se exempel på hur olika arbeten ser ut. Bloggandet ger orsak till att diskutera VAD och HUR man får skriva, netikett, vilka bilder man får lägga upp och vad man ska tänka på vid bildval men medför också en anledning till källkritisk granskning.

I tidningen Svenskläraren, nr 1-2015, finns en bra artikel Blogga med klassen. Läs den! Artikeln ger en utmärkt bild av bloggandets möjligheter. I artikeln beskriver Therese, läraren, sina tankar, syfte och erfarenheter av att blogga med klassen. Therese skriver om bloggen som ett redskap för lärande där det t.ex. kan finnas filmer med genomgångar, förberedelser inför lektioner men också utgöra en plats för eleverna att publicera sina texter och skolarbeten. Therese prövade också att ha en särskild föräldradel i bloggen. På föräldrasidan kunde föräldrarna läsa om kursplanen, språkutvecklande arbetssätt och digitala verktyg med syfte att bättre förstå dagens skolsystem.

Du hittar Therese klassblogg här: Att lära tillsammans

Svensklärarföreningens webb är: Svensklärarföreningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.