På skolbänken

Kursen är ett samarbete mellan NCS och Läslyftet och med det vill man signalera långsiktighet. NCS arbetar via ett antal regionala nätverk av språk-, läs- och skrivutvecklare, en årlig nationell konferens, ett nyhetsbrev och webben.

NCS1
Kursen riktar sig till kommunernas språk-, läs- och skrivutvecklare som arbetar övergripande. Givetvis står Läslyftet i fokus. Våra förväntningar är stora och Anna presenterade en del av dem som t.ex. önskemål om fördjupade kunskaper om långsiktigt kvalitetsarbete, fler verktyg för att planera och genomföra insatser inom språk-, läs- och skrivområdet, utöka våra nätverkskontakter och mer om aktuell forskning.

läskonferens2 

Anna Lindblom stod för introduktionen. Anna pratade roller, handledarnas roll och uppgift inom Läslyftet, vad vi ska få med oss från denna utbildning  (t.ex. kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete, vidareutveckla vår förmåga att driva ett varierat sätt att stödja ett kollegialt lärande). Sedan följde ett digert program med oerhört bra föreläsare som Katarina Lycker Rüter om litteratursamtal,  Ann Pihlgren om roller, bra samtal och en hel del till, Barbro Hagberg-Persson och Birgitta Mark om Skolverkets nya bedömningsstöd för åk 1-3, Sara Knöfel och Jonas Andersson från Skolverket om Systematiskt kvalitetsarbete och forskningsbaserat arbetssätt i praktiken.

Superbra dagar!

Oops, jag har just märkt att jag har skrivit mitt inlägg i fel blogg. Den skulle ligga i Läslyftet Stockholm. Det kommer mer… Birgitta, Kristina och jag har delat upp föreläsningarna. Jag kommer att skriva om det nya bedömningsstödet i Läslyftet Stockholm.

”Tesagt gäller!”


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.