Att skapa läsintresse!

Jag fortsätter med att utveckla tråden i mitt förra inlägg på temat att skapa läsintresse. Det är också rubriken på en av modulerna i Läslyftet. Passar ju riktigt bra in just nu, eller hur!? Biblioteksmässan, idén om Läslov och så har vi modulen om att skapa läsintresse. Som ”hand i handske” tror jag man kan säga.

Modulen omfattar nedanstående delområden. Jag gillar den breda ingången. Här handlar det om att stimulera och att vi gör det tillsammans, läsning som en social aktivitet, men också tvärprofessionellt. Det är läsning ur olika perspektiv.  I den här modulen behandlas exempelvis frågor som rör vad våra elever läser och i vilka medier.

stimulera läsintresse stor

Vi vuxna som läsande förebilder lyfts fram. Mot bakgrund av att det är en av de faktorer som brukar lyftas fram av forskare när det kommer till att förklara varför våra barn läser mindre och dessutom läser sämre än tidigare. Du kan läsa mer om det i den nordiska analysen av PIRLS 2009, Northern Lights on PISA 2009 – focus on reading.

En annan förklaring till de försämrade resultaten är att vi läser mindre än tidigare. I Northern Lights rapporten ser vi att det är viktigare att de läser 30 minuter varje dag, dvs. att de läser alls,  än att de läser den längre tiden två timmar. Tidsangivelserna kommer från PIRLS frågorna. Det som gör skillnad är att eleven läser varje dag. Den läsning som efterfrågas här är läsning på fritiden och de som läser mellan 30 minuter och två timmar varje dag har bäst resultat.

Mot bakgrund av att barn som har föräldrar som själva läser och som på olika sätt stöttar sina barns läsning läser mer och blir bättre läsare så är uppgiften att skapa läsintresse central. Barn som har tillgång till böcker och vars läsintresse uppmuntras av föräldrarna läser mer och därmed blir bättre läsare. Att få ta del av högläsning samt textsamtal där man delar tankar och upplevelser med andra är ett sätt att stötta våra läsande barn.

Ni är många som snart sitter på tåget hem efter era besök på Biblioteksmässan. Det här med att skapa läsintresse kan vara något att diskutera! Kom ihåg – det finns inte någon metod som passar alla. I stället måste vi hitta många olika sätt för att skapa läsintresse.

Referenser:

Skolverket. Läs- och skrivportalen.

Norden. Northern Lights on PISA 2009 – focus on Reading (2014).

Norden: http://www.norden.org/sv

2 kommentarer

  1. Helene Carlsson, 26 september 2015

    På sommarlovet köpte jag serietidningar till min systers 16-åriga dotter och hennes 19-åriga son (som jag är gudmor till). Detta en helt vanli solig dag. Den ena tidningen handlade om mobiler på ett skämtsamt vis. Jag hade även frågat i affären om råd. Varför har du köpt det här? frågade min syster. Jag svarade sårat att jag ville det. Min syster och barnen pratade om att de skulle läsa böcker. Barnen läste inget – inte serierna heller.

    • Toura Hägnesten, 26 september 2015

      Om vi väljer en positiv utgångspunkt så kunde det vara att det är alldeles förträffligt att de pratar om att läsa böcker. Jag förstår att du blev ledsen att de inte uppskattade din gåva men se det som att här har du läsande ungdomar! Kanske kan ni tillsammans ge serierna till några andra barn/unga som en ingång till att läsa böcker?
      Ja, det är verkligen inte lätt att välja saker att läsa till andra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.