Min framställan är inte neutral!

Det var Katharinas ingång i torsdagens föreläsning. Katharina tydliggjorde våra olika roller. Som lärare ska vi utföra medan forskarrollen handlar om att förhålla sig till och problematisera olika fenomen.

Som sagt föreläste Katharina Andersson i torsdags 5/11 om läs- och skrivbedömning för elever i de tidigare skolåren. Jag hade bett henne diskutera, problematisera och analysera olika aspekter på läs- och skrivbedömning och plantera frön till nya tankar hos oss deltagare; vilket hon lyckades med. Engagemanget bland åhörarna var stort och frågorna duggade tätt. Det var mycket vi inte hade tänkt på tidigare. Katharina pratade exempelvis om ledfamiljer, möjliga utgångspunkter för analyser, konjunktioners roll och betydelse för läsbarhet. Katharina visade oss de teoretiska utgångspunkterna för Skolverkets nya Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och presenterade skillnaderna i läsförklaringar enligt Barbro Westlund och Anne-Marie Körling. Mycket spännande! Efter vad jag hörde så var det ingen som hade tänkt på detta tidigare. Katharina utmanade oss med frågor att tänka vidare på. Har du klart för dig vilka tre betydelser begreppet skriva kan ha? Om inte så får du läsa boken Barn upptäcker skriftspråket (Dahlgren m.fl. 2013) och tänka ett varv till! Vi fick också en snabbgenomgång av barns generella skrivutveckling.

Ni som anmält er till Katharinas föreläsning 25/11 har mycket att se fram mot och jag lovar att ni får en del att fundera över. 10/12 kommer Katharina att utveckla sina tankar ännu ett snäpp; så det är inte färdigtänkt än!

3xKatharina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.