Ny kunskapsöversikt om läsförståelse kommer

Barbro Westlund föreläsning hade rubriken ”Ett språkutvecklande och kunskapsbaserat förhållningssätt – vad innebär det?”. Barbro talade om innehåll, engagemang och nyfikenhet. Det var epistemologi, kunskapssyn, och frågor kring kunskap. Vad är kunskap? Hur skapas kunskap? Hur kan kunskap utvecklas? Vi fick en genomgång av den heuristiska modellen för förståelse av läsförståelse som visar förhållandena mellan text, aktivitet och läsare kopplat sociokulturellt sammanhang. Modellen kan du se i RAND rapporten, Reading for Understanding (2002), på sidan xiv.

Barbro talade också om McCaffreys artikel kring fuzzy thinking och hur man kan arbeta med att komma tillrätta med elevers fuzzy thinking. Här blev jag lite stolt för den har jag beskrivit i ett tidigare blogginlägg (21/1 -16) med rubriken Vässa dina elevers förmåga att tala om texter.

Givetvis var det glimtar från den nya kunskapsöversikt som Barbro har skrivit på uppdrag av Skolverket. Kunskapsöversikten handlar om läsförståelse. I och med att den ännu inte är tryckt så var det aja baja att fota just de PowerPoint bilder som visade dessa glimtar. En spännande tråd var tanken på läsa/läsförståelse, skriva och tala/lyssna/samtala som tre delar i ett Venndiagram. Du kan fundera vidare på vad de har gemensamt eller kanske bättre vilken betydelse de överlappar!

Vi fick också höra mer om Skolverkets nya Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och taluppfattning. Här var det Jenny Lindblom och Maj Götefelt, Skolverket, som föreläste under rubriken Bedömningsstöd årskurs 1-3 och huvudmannens roll – hur kan vi följa upp? Som rubriken anger låg fokus på huvudmannens roll och ansvar. Efteråt hade vi intensiva diskussioner kring hur vi tolkade just huvudmannen. Jag kan säga att vi tolkade huvudmannen mycket olika.

Vi fick också en presentation av Skolverkets nya Kartläggningsmaterial för nyanlända elever av Pille Pensa-Hedström, Skolverket.

Ja, det var mycket lärorika och givande dagar. Tack Anna Lindblom med flera som ordnat så bra för oss!

Referenser:

Skolverket (2015). Se filmen om Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och taluppfattning.

Snow, C. (2003). RAND. Reading for Understanding. Toward an R&D Program in Reading Comprehension.

Direktlänk till rapporten är: Reading for Understanding.

BW2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.