Läsfakta som biter!?

Forskning visar att :

  • 80 % av vårt ordförråd kommer från tryckt text
  • En sjuåring har ett ordförråd på ca 5000 – 7000 ord.
  • En sjuttonåring som har läst och/eller lyssnat regelbundet på texter har ca 50 000 – 70 000 ord i sitt ordförråd.
  • En sjuttonåring som inte läst och/eller lyssnat till texter har bara ca 15 000 – 17 000 ord i sitt ordförråd

Så visst gör läsningen skillnad!

För att klara sitt dagliga liv som vuxen behöver man ha ett ordförråd på minst 50 000 ord för att kunna klara sitt dagliga liv, kunna hänga med i nyhetssändningar och förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar vi stöter på i livet.

(Källa: Ingvar Lundberg, Professor i psykologi, Göteborgs universitet
Mats Myrberg, Professor i specialpedagogik, Stockholms universitet)

1a mars gav programledare och författaren Ola Lindholm oss en mycket pedagogisk förklaring för varför vi ska läsa själva och läsa för våra barn. Med hjälp av klossar förklarade han skillnaden i läsförståelse mellan barn som läser och blir lästa för och de som inte gör det. Journalisten Susanne Delastacia har lagt upp klippet som du kan se på Aftonbladets webb.

klossar_varför det är viktigt att läsa

Länk till Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22362166.ab

7 kommentarer

  1. Helene Carlsson, 15 mars 2016

    Ge aldrig upp läsningen om du exempelvis vill öka ditt ordförråd! Tack för informationen att 80 % av ordförrådet kommer från läsning.

  2. Beata Bienias, 13 november 2016

    Tack för informationer.

  3. Berolin Deniz, 25 januari 2018

    Hej

    Jag undrar var finns en skriftliga källan på uppgiften att 80 % av vårt ordöförråd kommer från text?

    • Toura Hägnesten, 25 januari 2018

      Hej, Roligt att du vill gå till källan. Jag föreslår att du läser ”Handbook of Reading Research” (https://www.amazon.com/4-Handbook-Reading-Research-IV/dp/080585343X). Den finns i flera olika upplagor. Mycket bra bok värd den tid det tar att läsa den. Den är en klassiker inom läsforskning. /Toura Hägnesten
      PS. Du måste inte köpa den utan den går att låna från universitetsbiblioteken.

  4. Ylva Olausson, 8 februari 2021

    Jag undrar också över påståendet att ”80 % av vårt ordförråd kommer från tryckt text”. Det återges på massor med bloggar utan fullständig källhänvisning, bara Myrberg & Lundberg. Jag vill veta mer om forskningsstudien/-studierna. Man kan inte hänvisa till en hel handbok på över 500 sidor, och vilken volym, den senaste volymen 2020? Jag vill veta vem som har gjort en studie med det resultatet. Hur har man till exempel definierat ”tryckt text”? Hur kom man fram till resultatet?
    ”80 % av ordförrådet kommer från tryckt text” är ett slagkraftigt argument för läsning förstås. Det är viktigt att vi kan tala om varifrån siffran kommer, hur undersökningen är gjor, om någon vill argumentera med oss. För det här är inte en faktauppgift som står oemotsagd.

    • Toura Hägnesten, 14 februari 2021

      Hej Ylva,
      Som jag skrivit i en tidigare kommentar så föreslår jag att du lånar och läser ”Handbook of Reading Research”. Du kan be ditt bibliotek att ta in boken. Den är riktigt bra! En klassiker inom läsforskning.
      /Toura Hägnesten

      • Ylva Olausson, 14 februari 2021

        I vanliga fall brukar man inte behöva leta igenom 500 sidor text för att få veta källan till en faktauppgift som nämns i en text som refererar forskning.
        Myrberg är medförfattare till en artikel i ”Learning Vocabulary in Another Language” IV och Lundberg är medförfattare till en annan. Men jag ser inte att de har skrivit någon artikel tillsammans i ”Learning Vocabulary in Another Language” IV. Finns faktauppgiften med i båda artiklarna? Jag menar alltså faktauppgiften: ”80 % av vårt ordförråd kommer från tryckt text”?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.