Feltänk!

Förlaget Natur & Kultur har tagit fram en lärmodul byggd på Dylan Wiliam och hans bok om formativ bedömning.  ”12 frågor till Dylan Wiliam” består av lika många korta filmsekvenser där han svarar på respektive fråga. I den nionde frågan utvecklar han sina tankar om hur arbetslaget och/eller skolledning ska tänka när man väljer vem som ska leda arbetet med modulerna.

I filmen sätter han ord på något som är vedertaget i handledningssammanhang och det är att handledaren inte  behöver vara expert på det som ska diskuteras. Tvärtom om menar Wiliam att det är ett feltänk att utse den som kan mest till handledare. Icke-experten vet att denne inte har svaren och bjuder i stället in kollegorna att bidra med sina kunskaper och erfarenheter. Kollegorna vet själva vad de vill ventilera och vad de vill utveckla och förbättra i sin undervisning. Handledningen syftar till att deltagarna utgör ett ömsesidigt stöd för varandra i gruppen. Jag känner så väl igen detta från min handledarutbildning på Ersta Sköndals högskola och de år jag arbetade med grupphandledning av skolpersonal.

Blir du nyfiken på resterande frågor? Lugn. Du hittar dem på den här länken: spellista på Natur & Kulturs vimeokanal.

En av frågorna har den spännande titeln tight but loose. I den filmen utvecklar han sina tankar om vikten av att balansera struktur mot handlingsutrymme. En mycket viktig fråga för den som driver utvecklingsarbete!

Är ni några som planerar att arbeta med den här lärmodulen kring formativ bedömning?

Referenser:

Wiliam, D. (2016). Handbok i formativ bedömning. Stockholm: Natur & Kultur

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.