Planeringshjälp!?
Hur kombinerar du arbetet med ”att läsa och skriva faktatexter”? Hur undervisar du i dessa färdigheter?
Jag sitter nu för andra dagen och planerar för en kurs kring att läsa faktatexter utifrån Adrienne Gears bok Att läsa faktatexter. Frågan är om det går att kombinera ”att läsa och skriva faktatexter” i samma kurs? Vad tror du? Har du förslag? Hur skulle du vilja ha upplägget?
Adrienne Gear skriver själv så här:
I ”Reading Power” och ”Att läsa faktatexter” förklaras att vi när vi läser också måste tänka. I ”Writing Power” och ”Att skriva faktatexter” förklaras att vi när vi skriver måste inbjuda till tänkande. Den tydliga länken mellan läskraft och skrivkraft är tänkande. (Gear 2016:22)
Måste en kurs behandla att läsa och skriva faktatexter separat. Lite tänkhjälp, tack!
Referenser:
Gear, A. (2015). Att läsa faktatexter. Stockholm: Natur & Kultur
Gear, A. (2016). Att skriva faktatexter. Stockholm: Natur & Kultur
Jag tycker att det går alldeles utmärkt och blir en fin helhet för lärarna. Visserligen är det två färdigheter men de hänger så tätt ihop. Jag har alltid pratat om de tillsammans.
Lycka till!
Mvh, Åsa
Tycker du att man ska tänka på något särskilt? Ngt som behöver beaktas? Några faror?