Varför ska lärare blogga?
Ja, det är en bra fråga. Själv ser jag många fördelar med att blogga med elever i undervisningen. Här kommer några av mina svar på min fråga:
- Tillsammans skapar lärare och elever en kunskapsbank utifrån undervisning, kunskaper och intressen.
- Att skriva blogginlägg innebär möjlighet till ett autentiskt skrivande med andra läsare än läraren. Läraren i alla ära men elever blir taggade när de får respons från nya läsare som de ännu inte känner.
- Skrivandet av inlägg är ett sätt att lära med pennan i hand, dvs. att bearbeta ny kunskap genom att skriva. Här i digital form.
- Blogginlägg är ett enkelt sätt att samla reflektioner kring sitt eget lärande, ny kunskap och det som är aktuellt i undervisningen.
- Det synliggör lärande.
- Det möjliggör delande av kunskap och reflektioner.
- Det synliggör vad som är aktuellt i undervisningen.
- Det är ett medium för att hålla föräldrar ajour om vad deras barn gör i skolan och i undervisningen.
- Det lär elever om internet, netikett, hur man får använda bilder, upphovsrättsliga frågor, creative commons och mycket mer.
- Att arbeta med webbtexter och digitala medier ingår i kursplanen för svenska.
Har du fler argument för att blogga med dina elever? Fler argument för varför fler lärare borde börja blogga med sina elever? Eller kanske har du invändningar?
Vet inte om det ingår i första punkten, men jag har låtit mina elever skriva inläggen tillsammans i par. Först i ett delat dokument som vi sedan klistrat in i bloggen. Det att skriva tillsammans, diskutera formuleringar, vad är viktigast, vad ska vi ta bort, att se texten växa fram tillsammans – det tycker jag var en stor fördel!
Tack för att du lyfter aspekten med att arbeta tillsammans! Det du beskriver är absolut något att rekommendera. Instämmer helt med dig. Tack Cecilia!
/Toura