Höstkonferensen 2016

Tisdag och onsdag var det dags för årets höstkonferens under ledning av Anna Lindblom, konferencier och ansvarig vid NCS (Nationells centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). Höstkonferensen är öppen för språk-, läs- och skrivutvecklare, på övergripande nivå. I mån av plats är förstelärare med ett ansvar för språk-, läs- och skrivutveckling, skolchefer, rektorer och förskolechefer välkomna.

Temat för årets höstkonferens var språk- och kunskapsutvecklande arbete. Det var fullmatade konferensdagar! Många intryck! Öppningsföreläsningen med Jonas Hassen Khemiri var ypperlig och gick rakt in i  mitt hjärta. Han talade rakt och okonstlat med sin mormor som exempel om hur ord gör något med oss. Ord öppnar dörrar men de kan också stänga oss ute. Jonas Hassen Khemiri använder vanliga ord likaväl som att han skapar nya i stunden.

  • trygghetsgörare
  • osäkrare
  • föräldraförlängare
  • orden blir ställföreträdande människor
  • frihetsgivare
  • ord kan vara pudlar
  • dikotomibriserarare
  • defilibrator
  • ett sätt att hitta stabilitet

Dessa ord utgjorde på något vis stommen och strukturen i hans föreläsning. Den är svår att återge så orden får tala för sig själva tillsammans med mitt bildcollage.

collage1mdinre Khemiricollage2 Khemiri

En föreläsare som jag är mycket förtjust i att lyssna på är Caroline Liberg. I tisdagens föreläsning lyfte hon att vi måste komma ihåg att språket är mycket mer än ämnesspecifika ord. Språket använder vi för att jämföra, klassificera, syntetisera, se relationer, resonera, undersöka likheter och skillnader och mycket mer. Vi måste se upp så vår undervisning inte tippar över till bara ordträning. Att hålla balans mellan språk och ämne är centralt och avgörande för våra elevers språkutveckling. Orden måste hela tiden finnas i sitt sammanhang. Kunskapen ska funktionaliseras. Caroline Liberg gick också in på att det inte bara finns ett skolspråk utan detta skiljer sig mellan olika ämnen. Exempelvis behöver vi fundera över hur vi ger våra elever skrivuppgifter. Vi behöver fundera över och problematisera vilka strukturer i elevernas skrivna texter våra uppgifter leder till! Vårt förarbete bestämmer hur eleverna sedan strukturerar sitt skrivande.

Höstkonferensen erbjöd också mycket mer men nu får det räcka för idag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.