Fler tips från i måndags

Förra måndagens besök hos Karin på Kvarnbackaskolan gav rikligt med förslag på olika sätt att stötta eleverna i deras skolarbete. Det var tydliga och väl inarbetade rutiner, mallar av olika slag som stöd i arbetet, tidigare arbeten satt uppe och kunde tas ner och tas fram för att påminna om och visa hur ”vi” gjorde sist och flitig användning av Smartboarden där bilder, filer och filmsnuttar visades. En del var självklart som exempelvis att alla visste vad Karin menade när hon inför rasten sa: Alla som bara har 25 % sätter sin iPad på laddning. Jag kan tänka mig att procenträkning stöds av erfarenheter från laddning av alla våra digitala enheter på samma sätt som 25 öringarna användes i matematikundervisningen när jag var nybliven lärare på -70 talet.

Karin visade hur böckerna i läromedlet Stjärnsvenska nu finns som digitala böcker där eleverna kan välja på att läsa själva, lyssna, skriva, bara se text respektive bara bilderna och rita. Enkelt och lätt att använda. Stjärnsvenska är ett läromedel med småböcker på 11 olika svårighetsnivåer och passar bra både för elevers självständiga läsning och läsgrupper. Det digitala biblioteket är framtaget med stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten och erbjuder böcker på 7 olika läsnivåer.

IMG_0132

Jag nämnde i förra inlägget att Karin lät oss prova på stafettskrivning. Karin lät oss prova en variant där 10 meningar fanns uppsatta utanför klassrummet. 10 meningar som tillsammans utgjorde en dikt. Arbetet gjordes parvis. Meningarna var numrerade så uppgiften var att först gå ut och läsa mening 1, gå in till kamraten, säga meningen så att kamraten kan skriva ner meningen. Sedan byter kamraterna i paret uppgift. Den som skrev går nu ut och letar upp och läser mening 2 samt går in och säger meningen till kamraten som skriver ner den. Sedan fortsätter de så. Varannan gång får de ut, letar efter nästa mening, läser den och går tillbaka till sin parkamrat och säger meningen så att kamraten kan skriva ner den. Här tränas läsning lika mycket som skrivning. Likaså tränas förmågan att hålla fokus för att komma ihåg det eleven nyss läste på lappen.

Stafettskrivning kan göras på  olika sätt med olika åldrar.

Tillsammans med elever som nyss börjat lära sig bokstäver kan det handla om att hitta bokstäver som tillsammans blir till ett ord som de ska läsa när de skrivit ner alla bokstäver.

Tillsammans med elever som kan skriva läggs större fokus på skrivandet. Eleverna kan jobba enskilt eller grupp. Låt dem börja på en berättelse. Under en kort tid, t.ex. 3 minuter, får de skriva en början, utveckla handlingen och till sist ett avslut. Eleverna/gruppen börjar att skriva och efter att tiden har gått ut skickar man pappret vidare till nästa person eller grupp. På så vis får alla ett papper med något som någon annan har börjat skriva. Eleverna läser igenom vad som står skrivet. Sedan blir det nytt skrivande och ny tidtagning. Inför sista bytet är det bra att förbereda eleverna på att de ska skriva en avslutning på berättelsen. De kan då behöva lite längre tid på sig. Avslutningsvis får alltid läsa upp de färdiga berättelserna. Skrivarbetet kan också kompletteras med ”två stjärnor och en önskan” där läraren tillsammans med eleverna ger respons på alla skrivalster. Vad var bra? Vad kunde ha gjorts annorlunda?

Ett annat tips är att skaffa appen Bibblix för då kan eleverna enkelt låna böcker digitalt med sina lånekort. Carola har provat detta och tycker att det är värt att rekommendera. Gäller dig som bor i Stockholm, Malmö eller Katrineholm och är 6 till 12 år. Finessen är att du läser böckerna direkt i din surfplatta eller mobiltelefon.

IMG_0137

Sist vill jag lyfta vikten av att hålla mobiler och iPads ”rätt” för att inte få ont i nacken. Ergonomi är viktigt! Nackproblem blir vanligare och vanligare då vi sitter med våra enheter och läser och lyssnar allt längre tid. Vill du slippa paddnacke, SMS-tumme och musarm så tänk på hur du sitter när du läser och skriver på dina mobila enheter. Ett tips är att hålla handen under armbågen och mobilen i handen i ögonhöjd som Karin gör på bilden.

IMG_0129

Andra mobilergonomiska tips är:

  • lär dig använda andra fingrar än tummen när du sms:ar, swipar och skriver.
  • håll inte mobilen lägre än brösthöjd.
  • hemma kan du lägga dig på rygg i soffan med fötterna upp när du använder mobilen.
  • paddan ställer du med fördel på bordet framför dig så kommer du att sitta med en för rygg och nacke bättre hållning.

Lär du dig inte att använda dina digitala enheter på ett ergonomiskt bra sätt kommer du att få problem med karpattunneln i handloven, tumleden, nacken och/eller ryggen. Inte roligt! På våra arbetsplatser är vi noga med att inte drabbas av belastningsskador men privat slarvas det. Detta måste vi också lära våra elever!

Vill du se hur andra lärare arbetar med ASL så har Mössebergsskolan i Falköping gjort en kort (9 min) men bra film om sitt arbete med ASL. Se den här: Att skriva sig till läsning – Så gjorde vi. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.