Inget nytt men ändå värd att läsa

Tyvärr missade jag årets Läskonferens arrangerad av förlaget N&K. Ny och för många av oss okänd föreläsare var Gravity Goldberg forskare och författare till blanda annat boken Att utveckla självständidga läsare – dynamiskt mindset och undervisningsstrategier (2017). Jag är i full färd med att läsa boken och har kommit till slutet.

Begreppen dynamiskt och statiskt mindset var i fokus redan i Mindset. Du blir vad du tänker, en bok som gavs ut 2015 (Dweck). Jag skrev ett inlägg om boken 23 september 2015; för dig som vill veta mer om den. Gravity Goldberg är påverkad av Dweck men refererar också till Hattie och Pearson samt några andra för oss inte lika kända forskare. Ett annat begrepp som aktualiserats den senaste tiden är grit. Grit syftar på individers driv och förmåga att fortsätta kämpa och arbeta även när denne möter motgångar. Själv mötte jag begreppet grit för första gången när jag läste en artikeln i DN (20170301). Forskaren professor Angela Duckworth, som presenteras som ledande inom grit-forskning, definierar grit med ihärdig eller obruten motivation. Centralt för grit är att få elever att tro på att de kan förändra och påverka sin hjärna genom ansträngning. Goldberg beskriver hur grit och mindset påverkar vår läsundervisning och i förlängningen elevernas läsutveckling. En underrubrik i kapitel 2 lyder

Problem är en gåva: skapa kämparvilja. (sidan 39)

För att göra detta arbetar Goldbergs med idén om olika roller vilket jag tänker beskriva närmare i ett senare blogginlägg. Ungefär halva boken beskriver grunden för Goldbergs utgångspunkter. Det handlar om egenansvar precis som boktiteln antyder. Vägen dit går via gradvis frigörelse. Läraren arbetar mycket med att modellera för att därefter låta eleverna pröva. Läraren gör lägesbedömningar, ger respons och återkoppling på elevernas arbete, demonstrerar samt vägleder övningstillfällen. Ja, här vill jag påstå att upplägget överensstämmer med det vi finner i Skolverkets material Nya Språket lyfter.

Goldberg talar om elevers egenansvar i en balanserad läs- och skrivmodell och beskriver hur den kan passa in så här.

Mest lärarens ansvar

Gemensamt ansvar

Mest elevernas ansvar

Läsa för
Läsa med
Vid deras sida
Min tur
Vår tur
Er tur
Interaktiv högläsning
Gemensam läsning
Läsarworkshop

Sedan bryter hon ner och beskriver ingående varje moment både i text och i översiktliga tabeller. Ja, hon beskriver även vanliga fallgropar för respektive moment. Fallgroparna kan vara bra att reflektera kring! Gärna tillsammans med kollegor.

Goldberg talar sig varm för att läraren ska vara genuint nyfiken på sina elever. Första steget är att se och uppmärksamma. Detta synsätt överensstämmer helt med bedömningsverktyg som Nya Språket lyfter och Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling, där lärarens bedömning av elevernas språk-, läs- och skrivutveckling bygger på observationer och iakttagelser. Hon varnar oss för att se på våra elever med bristglasögon för det styr oss mot att etikettera i stället för att se vad de kan.

Språket påverkar vårt sätt att tänka.

Den utgångspunkten genomsyrar boken. När vi ser och uppmärksammar, dvs. observerar och iakttar, påverkar det i sin tur hur vi talar med våra elever, vilken återkoppling vi ger och hur och vad vi frågar. I kapitel 4 på sidorna 75-104 beskriver hon med praktiska undervisningsexempel sin modell för gradvis överföring. Här tycker jag personligen inte att det är några nyheter som presenteras. Jag har själv på den tiden när jag var klasslärare arbetat med i stort sett alla exemplen. Skillnaden tror jag mer ligger i att vi idag mycket tydligare sätter ord på vi gör eller föreslås göra. Jag är säker på att ni kollegor som har ansvar för egna klasser faktiskt gör det mesta av det du kan läsa om här. Man kan förstås skruva på allt och successivt utveckla och förbättra sin undervisning. Du som är relativt ny i lärarrollen kan absolut finna inspiration här.

Kapitel 5 till och med 8 beskriver de fyra roller som är Goldbergs signum. Rollerna är utforskare, spegel, förebild och mentor. Dessa lovar jag att återkomma till i ett senare inlägg. Kapitel 9 beskriver olika lektioner och kapitel rundar av bokens budskap.

Styrkan i boken ligger enligt min mening i vikten av att läraren förväntas vara genuint intresserad av sina elever och hur de tänker.

Referens:

Dweck, C. (2015). Mindset. Du blir vad du tänker. Stockholm: Natur och Kultur.

Goldberg, G. (2017).  Att utveckla självständidga läsare – dynamiskt mindset och undervisningsstrategier. Stockholm: Natur och Kultur.

goldberg

Dweck2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.