NSL, Nya Språket lyfter

Något har hänt! I höst är det många skolor som kontaktar mig och vill att jag ska komma ut och leda kurser kring Nya Språket lyfter. Tidigare har intresset mest gällt att själv få delta i en kurs för att bekanta sig med materialet. Det finns flera fördelar med att hela arbetslag går kurs tillsammans. Alla introduceras samtidigt och får höra samma information. Detta underlättar fortsatt samarbete kring bedömning. Det ger också underlag till fortsatta diskussioner kring bedömning. Att använda samma bedömningsverktyg ger en röd tråd i bedömningsarbetet kring elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Enskilda lärare får stöd av varandra. Förutsatt att arbetslaget fortsätter diskutera bedömning och arbetar med praktiska exempel stärks likvärdigheten i enskilda lärares bedömning. Finns det några nackdelar? Ja, jag har erfarenhet av att någon enstaka lärare är negativ till att tvingas prova att använda samma material som kollegor. Dessa är dock, enligt min erfarenhet, undantag.

NSL är ett bedömningsverktyg som i sin första version publicerades i början av 2000-talet. Sedan  har det reviderats i flera omgångar. Nu senast reviderades NSL 2016. Så här presenterar Skolverket NSL:

Nya Språket lyfter! är ett bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 1–6 i grundskolan och sameskolan samt för motsvarande årskurser i specialskolan och kan användas i samarbetet med modersmålslärare. Det bygger på löpande observationer i den ordinarie undervisningen. Till sin hjälp har läraren en handledning med en forskningsöversikt och observations och avstämningspunkter som fokuserar både elevens språkutveckling och lärarens undervisning. Till varje elev finns ett observationsschema som synliggör den egna språkutvecklingen. Bedömningsstödet har uppdaterats och reviderats utifrån att kunskapskrav i läsförståelse i årskurs 1 gäller från den 1 juli 2016. (Skolverket 170928)

NSL är inte så stort till sitt omfång men desto större till sitt innehåll. Forskningsöversikten i lärarhandledningen är på fem sidor. Fem sidor, Vad säger forskningen?, som ger mig som lärare en god utgångspunkt när jag vill stämma av min kunskap och mina utgångspunkter för min undervisning relaterat till forskning. Samma gäller kapitlet om språkutveckling, Språkutvecklingen – hur får man fatt i den?. Talet ges ett eget kapitel som presenterar tankarna kring talets betydelse för våra elevers språk-, läs- och skrivutveckling likaväl som för utvecklingen av deras förmåga att samtala, ställa frågor, uttrycka saker de vill ha sagt och mycket mer. Talet skiljer ut sig genom att det synas utifrån tre dimensioner som löper genom alla årskurserna 1-6. Dessa tre dimensioner som återfinns i observationspunkterna är:

  1. berättande
  2. beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande
  3. samtala och redogöra

Det som slår mig är att Nya Språket lyfter! är så aktuell i förhållande till den reviderade läroplan som finns på förslag, Lgr11 (reviderad 2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2017) har reviderats med skrivningar om digital kompetens. I observationspunkterna i NSL täcks samtliga kursplanemål. Många exempel i observationspunkterna lyfter användningen av digitala verktyg. Det känns riktigt bra att ha tillgång till ett sådant bedömningsverktyg. Dessutom är det kostnadsfritt att ladda ner.

Jag hade äran av att få delta i revideringen av NSL och idag känner jag mig stolt över att det blev så bra som det blev. Därför är det också extra roligt när så många skolor är intresserade av att börja använda Nya Språket lyfter!.

Hör du till dem som vill lära dig mer om Nya Språket lyfter!? I så fall finns det några platser kvar på en kurs jag leder. Kursen omfattar två tillfällen och dessa är tisdagen den 17e oktober samt tisdagen den 14e november. Du kan anmäla dig här: Anmälan till Nya Språket lyfter!

Vill du däremot att jag ska komma ut till ditt arbetslag och din skola så behöver du prata ihop dig med din rektor och sedan be denne kontakta mig för att titta på möjliga datum.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.