Lärarreflektioner kring LegiLexi

tankebubblor_180221

Jag har besökt flera lärare på olika skolor under tiden deras elever har arbetat med LegiLexi. Vi har samtalat om deras erfarenheter och lärarna har delat med sig av sina reflektioner. Många råd, tips och bra iakttagelser har lyfts. För att avstämningarna med stöd i LegiLexi ska flyta så smidigt som möjligt är det viktigt att läraren har förberett arbetet. Att vara väl förberedd är ju alltid viktigt i undervisning! Lärplattorna behöver vara iordningsställda. Hörlurarna ska ha kollats före allt tas in i klassen.

collage på genomgång

Här följer läraren med i läsningen med sitt finger. Många av våra yngsta läsare kan ha svårt att följa en rad med blicken och då är läslinjaler och/eller ett finger till stor hjälp.

collage ord på 1 minut

När eleven läst en minut så markerar läraren sista ordet genom att dra ner en flagga.

resultaten2_IMG_1293_180221

På bilden har jag dolt elevernas namn under en vit ruta. Klassens alla elever finns i en lista till vänster. När jag markerar ett namn så syns till höger vilka delavstämningar som är gjorda.

En styrka i kartläggningsmaterialet är de både översiktliga och detaljerade resultatredovisningar som presenteras. En vy visar klassens elever i en klasslista tillsammans med elevens resultat på de olika deltesten avkodning, språkförståelse samt läsförståelse. I sista kolumnen anges kort ett förslag på fokus för nästa steg. Markeringarna orange, gult och grönt anger har klarat kravnivån. Orange ruta till vänster i bild är för att dölja elevernas namn.

2 resultatöversikt

En vy i klassresultatet anger elevernas prestationer på de olika deltesten. Till vänster återfinns elevens namn och sedan följer siffran för den målnivå som eleven klarat respektive deltest på.

1 detaljerade klasslista

En vy i klassresultatet visar hur många elever som klarat de olika deltesten. Nedanstående bild är en kopiering av den vyn. I de tomma fälten skriver programmet in namnen på alla de elever som klarat respektive deltest på de olika målnivåerna. På så sätt får läraren en mycket tydlig bild av vilka som har mycket god färdighet inom vilka områden osv. Det underlättar den pedagogiska planeringen för vilka elever som behöver ytterligare utmaningar och vilka som behöver anpassningar och särskilt stöd.

3 tabell

En vy i klassresultatet visar resultaten för den enskilda eleven tillsammans med en kortfattad individuell rekommendation för den fortsatta undervisningen. Fokusområdet för eleven är angivet till Bokstäver och ljud. Under den individuell rekommendation finns också två länkar som leder till fördjupad kunskap för läraren. I nedanstående bild gäller länkarna Här kan du läsa fördjupande artiklar om avkodning respektive Här kan du läsa fördjupande artiklar om språkförståelse.

4 enskild elev

En av lärarna jag har besökt vid ett screeningtillfälle lyfte att en del av bilderna i läsförståelsetesten är väldigt små. Detta leder ibland till att läsförståelsen hänger på små detaljer som kan vara lätta att missa. Har någon av klassens elever nedsatt syn så kan det bli problem. Enligt uppgift arbetar man med att se över just den aspekten för att öka tillgängligheten för alla elever.

Screeningen görs vid tre tillfällen under läsåret. Första gången i september, andra tillfället under december-januari och det avslutande screeningtillfället genomförs i maj inför läsårets slut.

Ett tips till lärare som börjar använda LegiLexi är att när testen väl är nedladdade behövs inte någon uppkoppling till nätet. Eleverna klarar fint att arbeta självständigt med screeningmaterialet. Texterna i deltesten för läsning och läsförståelse blir ganska snabbt längre och svårare. Alla elever kanske inte har kommit så långt och då får de eleverna vänta med just de deltesten till senare.

Ett förtydligande är att LegiLexi är ett screeningmaterial och inget träningsprogram. Jag fick en fråga om LegiLexi jämfört med Lexia Provia. En aspekt är att Lexia Provia i första hand är ett program för elever med dyslexi och andra språkliga betingade inlärningssvårigheter (Sanoma Utbildning, 180426).  Lexia Provia kan användas både i skolan och hemma. Det är gjort för elever i förskoleklass upp till årskurs 9. Innehållet anpassas av läraren för varje enskild elev så att det blir individuellt och möter den enskilda elevens behov. En strävan är att öka elevens självkänsla inför det fortsatta skolarbetet. Du kan läsa mer om Lexia ProviaSanoma Utbildning där du hittar en omfattande information med bland annat användarmanual, webbinarier och filmer om programmet.

LegiLexi används för screening av samtliga elever i klassen och är tänkt att stötta ett formativt arbetssätt. En annan strävan är att fungera kompetensutvecklande och stödjande för läraren. Alla delar i LegiLexi är helt kostnadsfria och ligger fritt att använda för alla intresserade lärare.

Använder du både LegiLexi och Lexia Provia i din undervisning så dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.