Talboken i klassrummet – MTM

Tredje och sista delen i föreläsningen Talboken i klassrummet handlade om MTM, Myndigheten för tillgängliga medier. Helena Nordqvist presenterade MTM samt fakta kring talboken.

MTM Helena

MTM arbetar för att göra läsning tillgänglig för alla.

 MTM ger ut:

  • Lättlästa böcker och nyheter

MTM anpassar

  • Punktskriftsböcker och taktila bilderböcker
  • Talböcker och taltidningar
  • Läsa på olika sätt – med ögon, fingrar och öron

Undrar du vem som får låna talböcker? Vad innebär tillgänglig för alla? Svaret är att alla är personer som behöver få en tryckt bok anpassad på något sätt för att kunna läsa boken. Läsnedsättningen, eller läsproblemen, ska ha sin grund i en funktionsnedsättning (enligt §17). Nytt för mig var att det inte behövs någon diagnos eller något intyg. Nytt för mig var också att samma regler gäller dig som har ett annat modersmål.

Syftet och målet är att alla ska få upptäcka berättelsen, känna delaktighet och få utveckla sitt språk.

En väg till läsning är Legimus, som är MTM:s digitala bibliotek. Legmus kan användas på dator likaväl som på en mobil enhet. Med appen Legimus kan du läsa böcker på iPhone, iPad och Android enhet. Allt som behövs är ett personligt användarkonto och en app alternativt webbspelare. Jag lärde mig också att jag som lärare kan skapa ett demokonto som har samma funktioner som ett användarkonto (eller andra yrkesverksamma som har behov av att känna till och kunna visa hur Legimus fungerar). Enda skillnaden är att jag i demokontot endast har tillgång till ett begränsat antal titlar. Demokontot underlättar för lärare att sätta sig in i hur Legimus fungerar.

Läs  mer på MTM:s webb om Legimus!

MTM Legimus

Vi bjöds på en hel del statistik om antal registrerare, låntagare, lån, mest lånade titlar idag och ett år tillbaka.

För att läsa mer är det bäst att besöka MTM:s webb!

 MTM webb

För dig som är lärare så finns det en flik För skola som är väl värd att besöka. Här kan du få tips och läsa om den vetenskapliga grunden, olika spännande projekt, lektionsförslag, lärarhandledningar till skönlitterära böcker och förslag på hur du kan arbeta tematiskt.

Jag hoppas att du har läst alla tre inläggen om talboken i klassrummet och känner dig inspirerad att ta tag i och introducera tal- och ljudböcker – om du inte redan arbetar med detta, förstås!

Referenser:

MTM: mtm.se

Legimus: legimus.se

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.