Lässtrategier och matematik

Tiden går så fort ibland! 27e september hade vi besök av Cecilia Segerby som har en bred bakgrund som lärare i matematik. Hon föreläste om lässtrategier och matematik. Cecilia undervisare till vardags blivande lärare, förskollärare och speciallärare i matematik.

Cecilia understryker att det är språket som är det väsentliga i matematiklärarandet. Matematiken har tre språk: allmänsvenska, matematiskt svenskt fackspråk samt matematiskt formelspråk.

Det finns flera aspekter som har betydelse och som jag i min lärarroll behöver ta hänsyn till som exempelvis läsriktning, att symboler ska översättas till ord, ordförråd och att ord kan ha annan betydelse än den vanliga samt att illustrationer kan vara av olika art. Det är som alltid viktigt att aktivera elevernas förkunskaper och uppmärksamma eleverna på kontexten för en uppgift.

Cecilia frågade oss: Hur förklarar du att elever kan säga att 1+2=12?

En förklaring är att elever lär sig att sätta ihop ord till sammansatta ord som t.ex. hund+valp till hundvalp. Då blir det också logiskt att sätta ihop 1+2 till 12.

Ett dilemma är att förstås uttryck som ringa in, stryk under och kryssa i. Cecilia lyfte att det inte är självklart att eleverna vet vad det innebär när det står att de ska göra något av detta. Som lärare tar vi för mycket för givet. Vi måste också lära eleverna vad de förväntas göra när det står i en uppgift att de ska ringa in, stryk under och kryssa i.

Bilder kan ha olika funktioner som dekorationer, relaterade men ändå inte viktiga och/eller en viktig funktion som grafisk bild. I undervisningen måste vi helt enkelt lära eleverna se bilderna och vilken funktion och betydelse de har. Annars kan bilderna förvirra mer än förtydliga.

Det är viktigt att aktivera förkunskaper. Vad är exempelvis ett tal?

15F0335C-EBF9-453A-9C66-561D40A8D7BD

Vad är en siffra och vad är ett tal?

Det är viktigt att jag som lärare använder begreppen med en konsekvent betydelse.

Vi fick också analysera sidor i matematikboken utifrån några frågeställningar som dessa:

3165845A-93F0-496A-B106-8FF8B9741038

De svåraste uppgifterna är de som har mycket text.

Sammanfattningsvis känns det som att det matematiska samtalet ligger mycket nära det språkliga. Som lärare behöver jag låta delar av det matematiska gå hand i hand med det språkliga.

Ett praktiskt tips som en av oss åhörare delade kallade hon kloka pennan. Det går till så att en elev talar om för sin kamrat,  som håller i pennan och har ansvar för att skriva, vad denne ska göra. Idén och tanken med kloka pennan bygger på att den som instruerar någon annan måste förstå uppgiften men också kunna förmedla hur det ska göras.

Cecilia Segerby har föreläst för oss redan 2017 och då skrev jag några blogginlägg som uppföljning av föreläsningarna. Läs gärna dessa också!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.