Dags för NCS referensgruppsmöte

Nätverksträffarna är alltid spännande och utvecklande dagar. I dagsläget är vi 16 deltagare från olika regioner i Sverige som träffas 2-3 gånger per år.

2BAB279B-08CE-4B32-BA68-790F9410C698

Susanne Magne, undervisningsråd Skolverket som också leder nätverket, hade sammanställt egna samt våra frågor, många spännande frågor, som vi började med att genomlysa och diskutera. Susanne berättade om sådant som är klart men också annat som ännu inte är helt klart.

Hitta språket

En intressant fråga är definitionen av befara och indikation, begrepp som används i materialen. Förståelsen av dessa begrepp styr hur jag som lärare tolkar hur/varför Skolverkets kartläggnings- och bedömningsverktyg används. Värt att fundera över!

Läslyftet

En nyhet är att skolan och förskolan kan söka bidrag för ytterligare ett år. För skolans del är minsta antalet deltagare 4 mot tidigare 6.

Nya/kommande moduler är:

C8FD7DF3-D12B-42D5-9AC1-620813FB186C

Digitala verktyg är förstås just verktyg och inte ett mål i sig. Några moduler revideras som t.ex. lässtrategier i skönlitteratur.

Skolverket har fått i uppdrag att kontinuerligt och långsiktigt genomföra insatser för att stärka läslovet. Du kan läsa mer om detta här: Väck läslusten inför läslovet.

F27A897F-93FD-4151-BB7E-1B9C6F9A50FD

Även fritidshemmen får framöver möjligheter att gå webbutbildningar. Dessa kommer att ha två inriktningar:

  1. Fritidshemmets uppdrag.
  2. Fritidshemmets undervisning.

I grova drag tar dessa upp:

Uppdrag (25 timmar)

  • Det kompletterande och kompenserande uppdraget
  • Undervisning i fritidshemmet
  • Flerspråkighet som resurs
  • Digitala verktyg i undervisningen
  • MIljön som verktyg för lärande
  • Lekens betydelse.

Undervisning (20 timmar)

  • Undervisningens innehåll och olika arbetssätt
  • Undervisning som främjar utforskande
  • Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt
  • Lässtimulerande aktiviteter och miljöer
  • Skapande och estetiska uttrycksformer.

Kvalitetsverkstaden

Maria Elmér, undervisningsråd Skolverket, presenterade Skolverkets processtöd för systematiskt kvalitetsarbete. Detta har under flera år varit ett bristområde vilket visat sig i påpekanden.

F0EC343A-697B-483C-9E8A-4F4C4399CB6B

Utgångspunkten är det egna kvalitetsarbetet för att sedan gå över på hur man kan gå vidare. Det kan ta 5-10 år innan kvalitetsarbetet landar, ger resultat och kommer eleverna till del. Det finns få nätverk för kvalitetsarbete på huvudmannanivå.

Ledorden  för kvalitetsarbete är inspirera, förklara och göra. Det är inte alltid lätt. Exempel på fallgropar är mål som krockar, att man greppar över för mycket – rekomendationen är inte mer än 4 mål, chefsbyten leder till avbrott så man tappar vad som hänt innan och att det saknas långsiktighet och uthållighet. Samarbete är viktigt för att uppnå en gemensam syn. Det handlar om samarbete med referensgrupper, forskare, samverkansgrupper och juridik.

Kvalitetsstödet är ett processstöd. Huvudmannen måste delta vilket betyder att det är först efter att beslut fattats som man kan få inloggningsuppgifter. Du kan läsa mer här: Kvalitetsverkstaden .

Dessutom arbetade vi med reflektioner och diskussioner kring ett antal andra prioriterade frågor och ämnesområden.

Detta var en lång, intensiv och rolig dag! Tack Susanne! Tack kamrater och nätverksdeltagare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.