Läsinlärning, assisterande teknik och självförtroende

Svenska Dyslexiföreningen ordnar idag 15e november en utbildningsdag som tar upp forskningsbaserade insatser för elever som har läs- och skrivsvårigheter och det för elever från F-klass till och med gymnasiet. Dagens rubrik är just Läsinlärning, assisterande teknik och självförtroende.

3762951E-878A-4309-AA90-F74952CAC842

Christina Hellman, ordförande i Svenska Dyslexiföreningen, inledde dagen med en kort presentation av Svenska Dyslexiföreningen samt tips om fler utbildningstillfällen.

73179101-3C88-47E9-A5B0-D3241F5D5258

Först ut var Idor Svensson med föreläsningen Assisterande teknik för personer med läs- och skrivsvårigheter; vilka förutsättningar är nödvändiga och vad fungerar? 

D3C830A0-7C0A-464F-8172-A02F37A4B7EA

Idor sparkade igång med en presentation av några olika interventionsstudier och forskarmiljön. Han använder begreppet assisterande teknik och gav oss följande definition. Under föreläsningen förtkortade han assisterande teknik med AT.

0D28A8BC-330F-468D-8759-A01361F03525

Idor gick in på hur lång tid vi kan se som acceptabelt att det tar mellan stegen att lära sig läsa till den funktionella läsningen i  att läsa för att lära.

Vi fick en introduktion i de senaste 20 årens forskning kring assisterande teknik. Idor började arbeta med att undervisa om assisterande teknik redan 1969. Det var datorer, lärplattor och smarta telefoner. Förändringen kom 2011 med billigare och mer lättanvänd teknik och appar.

För att bli självgående krävs en viss nivå av läsförmåga. Idor talade om  tre grupper: slow starters, slumrare och dyslexi. Har man en åk 3 nivå i läsförmåga klarar man sig hjälpligt på egen hand. När individen inte nått en åk 6 klarar man inte att själv gå vidare i och utveckla  sin läs- och skrivförmåga. Det är viktigt att kunna ta till sig och kunna förmedla text. AT kan här vara en hjälp:

  • till att läsa på traditionellt sätt
  • som ett stöd, dvs. en kombination av traditionell läsning och AT
  • AT som alternativ och då passar inte negrep0 som avkodning och läsförståelse utan kanske hör/lyssna- förståelse och textförståelse.

För de som har svårt att komma igång med sin läsning är det viktigt att träna relationen ljud och bokstav med fokuserad klassrumsundervisning i åk 1, undervisning i mindre grupper i åk 2 och enskild undervisning i åk 3. En systematiserad undervisning i intensivperioder är det som enligt foskning ger efffekt. Exempel på fungerande träningsprogram är Lexia, Bravo, Flashcard och Animega och dessa kommer forskarna att titta närmare på framöver. Vissa program som Skolstil 3 erbjuder kombinationer. I senare delen i åk 3 är det viktigt att sätta in intensivträning därför att det inte hjälper att göra mer av samma . Detta förutsatt att man gått igenom tidigare insatser med systematisk klassrumsundervisning.

Idor gav oss exempel på några program som i dagsläget fungerar hyfsat.

CACE6119-B34D-48D1-A680-A8CB79C76B60

Han delade in programmen i de som ger teknisk kompensation och de som ger språkstimulering och stödjer motivationen.

Idor presenterade ett nytt begrepp för läsning och att ta till sig text nämligen funktionsvariation.

Idor presenterade  Också resultaten av en enskild studie. När  vi arbetar med undervisning och AT ska vi utgå från:

  • individens personlighet
  • aktiviteten i sig
  • AT
  • omgivningen

Läraren måste kunna tekniken men också vara beredd på att utbilda eleven!

Talsyntes fungerar, rättstavning fungerar, talböcker fungerar jättebra, taligenkänning fungerar ganska bra och översättning fungerar, allt enligt Idor. 

Följande bild sammanfattar Idors föreläsning.

FD906147-C2BB-4E4F-A3A3-826A0C837567

Vi fick också med oss några frågor att fundera vidare över.

B3903A60-D52A-411E-A0A1-128D4D0209F2En informationstät föreläsning i högt tempo. Hoppas jag fick med huvdinnehållet! Hoppas också min paddas smarta tangentbord inte gett mig alltför många siffror i stället för bokstäver!

Referenser:

Utbildningsdag med Svenska Dyslexiföreningen  15/11 2018. Läsinlärning, assisterande teknik och självförtroende.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.