Hur ska de digitala multimodala texter som elever skapar bedömas?

Min kollega Elisabeth Söder frågade för några veckor sedan om jag skrivit något inlägg om Anna-Lena Godhes föreläsning i höstas, november 2018. Tvärsäkert svarade jag att det har jag visst gjort. Men där bedrog jag mig. Häromdagen hittade jag detta ännu inte helt färdiga inlägg! Nu har jag korrekturläst och här kommer inlägget!

Föreläsning handlade i korthet om följande:

Vårt sätt att kommunicera med varandra har genomgått stora förändringar som hänger ihop med utvecklingen av digital teknik. Digitala multimodala texter, där t.ex. bilder, ljud och text samspelar, blir allt vanligare både i klassrummet och utanför. I och med revideringen av läroplanerna 2017 ställs också högre krav på skolan att utveckla elevernas digitala kompetens. Vad är det då som formuleras som digital kompetens i olika ämnen och i olika årskurser i läroplanerna? På vilket sätt tas digitala och multimodala texter upp i läroplanerna och vilket stöd finns för lärare vid bedömningen av dessa texter?

Anna-Lena Godhe är disputerad i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot Utbildningsvetenskap på Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse rör digitaliseringen. Avhandlingens titel är Creating and Assessing Multimodal Texts. Negations at the Boundry. Fokus i Anna-Lena Godhes studie, som avhandlingen bygger på, är hur multimodala texter skapas och bedöms inom svenskundervisningen på gymnasienivå.

Det är alltid spännande att undersöka hur många gånger en term förekommer i de olika kursplanerna. När jag söker i kursplanen för svenska så visar det sig att nedanstående termer förekommer så här många gånger:

  • digital/a – 19 gånger
  • digitala verktyg – 8 gånger
  • digitala medier – 5 gånger

Termerna ord, bild och ljud finns med i olika formuleringar. Däremot används inte termen multimodal.

Tydligen är det så att det är att skriva och tala som värdesätts högst i svenskämnet på gymnasiet. Här fick vi en tillbakablick på hur man såg på det skrivna ord för mycket länge sedan.

F6A7D72B-159C-432C-BD36-AEE6DA761F2A

Anna-Lena reflekterade kring och diskuterade också vad digitaliseringen innebär på olika nivåer.

Anna-Lena presenterade två synsätt, dels det teknikcentrerade, dels det praktikcentrerade. Som en förlängning av dessa två synsätt behöver vi titta närmare på tre områden:

  • Verktyg och artefakter – tekniken och hur den är designad och gjord samt i vilka föremål den gestaltar sig.
  • Aktiviteter och praktiker – vad människor gör med tekniken.
  • Kontexten – sociala och organisatoriska faktorer som omger användningen.

619B4346-39B8-49B3-87F8-226703A0FBA1

En annan fråga Anna-Lena tog upp var: vilka bokstäver lär sig våra barn först? De klassiska typsnitten eller bokstäver som symboliserar något de möter i vardagen eller andra mer eller mindre fantasifulla som många gånger också är symboler för något? Två exempel är G för Google och F för Facebook.

C9097BAD-CE28-4253-99A5-6B57E59B1FE1

Att bedöma ett multimodalt verk är problematiskt för många lärare. Det kan råda osäkerhet om vem som är mottagare. Alla verk ska ha en mottagare. Det kan råda osäkerhet i vilken utsträckning något är kopierat. Det kan råda osäkerhet kring på vilket sätt det multimodala verket svarar och täcker in vissa delar av kursplanen. Lärare kan också sakna en allmän kunskap om och erfarenhet av att bedöma multimodala verk.

7FC3FCE7-E2B1-417F-AC8F-60DEC2AC551D

Frågan hur vi bedömer elevers multimodala alster är komplex. Bedömning ska ju stå i förhållande till i vilken grad eleven har nått de kunskapskrav som finns beskrivna i aktuell kursplan. Detta är en färdighet som många lärare behöver utveckla.

Referenser:

Godhe, A-L (2014). Creating and Assessing Multimodal Texts. Negations at the Boundry. Avhandling. Göteborgs universitet.

Edvardsson, J., Godhe, A-L, Magnusson, P. (2018). Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.