”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser”

Ja, igår (8e april) var jag på Skolverkets konferens om Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser. Konferenserna lär ha blivit mycket snabbt fullbokade men jag anmälde mig snabbt som en iller och fick en plats.

Det är Skolverket tillsammans med SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, som står bakom denna konferens som genomförs på olika orter och på olika datum under slutet av mars och början av april. Tanken med konferenserna är att de ska ge information och inspiration inför införandet av garantin men också möjlighet till erfarenhetsutbyte.

FA8B6DF1-8935-4A4B-A620-E0C1E07C08C0

Det var en dag med information och inspiration om garantin för tidiga stödinsatser. Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser blir lag den 1 juli 2019 varför det är viktigt att vara väl förberedd. Ja, för mig som själv utbildar lärare kring detta är det förstås extra viktigt att känna till varje detalj!

Syftet med garantin är förstås att elever tidigt får rätt anpassningar och stöd för att de ska få förutsättningarna att nå kunskapsmålen.

EA58127B-98F3-479D-ADA3-93D7CC5B731F

Nästa bild visualiserar den röda tråden från förskoleklass fram till överlämning inför årskurs 4. Detta var en bild som fler föreläsare utvecklade och tillbaka till.

C196DCC7-3BCA-4C9E-9B85-ACF91949E860

Konferensen har belyst bakgrund, syfte och utformning av Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser. Vi deltagare har fått veta mer om de obligatoriska kartläggningsmaterialen, bedömningsstöd och nationella prov som Skolverket står bakom. Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten informerade också om övrigt stöd som de erbjuder. Tove Meijer och Jenny Lindblom, Skolverket, gick in på och presenterade tankarna bakom de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen. En indikation behöver inte leda till att läraren gör anpassningar och/eller ger särskilt stöd. Dock måste en särskild bedömning göras när det finns indikationer på eller läraren befarar att eleven inte kommer att nå kunskapsmålen. Denna särskilda bedömning görs tillsammans med en lärare med specialpedagogisk kompetens och detta motsvarar en speciallärare eller specialpedagog. 

Inger Westin, Skolverket, och Pia-Lotta Sahlström, SPSM, presenterade de bedömningsstöd som är frivilliga att använda samt webbkurser. Dessa hittar du på https:/utbildningar.skolverket.se. Ny webbkurs kommer; en till sommaren och en till hösten. Mycket annat är på gång och det finns mer att läsa på Skolverkets webb! Pia-Lotta presenterade vad SPSM erbjuder och det är också mycket! Jag föreslår att du som vill veta mer går in på Ingers och Pia-Lottas PowerPoint. SPSM erbjuder rådgivning och kompetensutveckling. Det är också en bra idé att botanisera på SPSM:s webb.

webbkurser

Det har givits utrymme för frågor. Exempel på svar var:

  • Det är en fördel om det är den undervisande läraren som genomför kartläggningen.
  • Om inte garantin uppfylls får man vända sig vidare till exempelvis Skolinspektionen.
  • Den särskilda bedömningen ska också omfatta ett samråd med speciallärare/pedagog. Det finns inget krav på dokumentation mer än vad som gäller för t.ex. åtgärdsprogrm.
  • När det gäller elever som knappt kan svenska kommer det förtydliganden i det reviderade material som kommer till sommaren.
  • Revideringen görs utifrån vad som finns framskrivet i skollagen i och med lagändringen.
  • Skolledningen spelar en stor och viktig roll för att ge lärarna förutsättningar genom att ge tid, struktur, rutiner och ev. kompetensutveckling.

Precis före lunch föreläste Eva Funck på rubriken Hål i huvudet – en dyslektikers uppväxt. Eva är känd från bland annat Björnes magasin och Funcka programmen. Eva är också skapare av Höna-Pöna. Hon arbetar med TV, film och teater. Eva började sin föreläsning från början, dvs. för 62 år sedan. En  pigg, rörlig, lekfull och leende ”unge”. Varför ler vi? Jo, det är en dörröppnare!

88BBDE3F-5592-4CA2-A6C5-6E311CD28857

Eva tog oss på en resa i rasande fart. Det blev mindre leenden på vägen men vid 60 var leendet tillbaka. Uppväxten däremellan beskrev Eva som att gå på en smal spång som man inte fick ramla av för då hade det varit kört. Vi fick en inblick i Evas liv från skolstart med alfabetsinlärning, multiplikation och regler. Det var också tankar kring skam, varför vi känner skam och vad vi gör för att slippa känslan av skam. Vi fick glimtar från skolans läsklinik med för oss idag tokroliga övningar och en läsfröken som inte visste så mycket om dyslexi. Med tiden tänkte Eva sig att hon hade en lite krasslig fonembank, en lika krasslig grafembank och kanske en skruttig bro mellan dessa.

Klokskapen vi fick med oss var att:

Det är människorna man möter som bygger en till den man blir.

För Eva var tre personer allra viktigast för henne. Evas fröken var en. Hon var den som jobbade och jobbade med Eva, alltid med ett leende och en dag konstaterade: Eva, det är något speciellt med dig! Nästa person var Evas mamma som var stolt över sina båda döttrar. Hon stöttade men såg också att det var något speciellt med Eva. Mamma letade efter en plats i livet som skulle passa just Eva. Detta visade sig i att Eva fick gå på mängder av kurser för att prova på i jakten på rätt plats i livet. Pappa var den tredje viktiga personen. Han tog med Eva ut i världen på besök på platser som Uddevallavarvet.

Fröken sa: gå gå Eva. Du är speciell!

Mamma sa: gå gå Eva. Vi ska hitta en plats!

Pappa sa: gå gå Eva. Kunskap är makt!

Fröken , mamma och pappa gav självkänsla och självförtroende!

Målgruppen för konferensen var:

Konferenserna vänder sig till dig som är förskollärare och lärare i förskoleklass, lärare i åk 1-3, speciallärare, specialpedagog, skolbibliotekarie, rektor och huvudman.

Att målgruppen var så pass bred beror på att Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser handlar om att elever i förskoleklassen, lågstadiet i grundskolan, specialskolan och sameskolan som behöver stöd tidigt ska få det utifrån sina behov.

Riktigt bra för er som inte hade tillfälle att delta eller fick en plats är att förmiddagens föreläsningar filmas. Filmer och PowerPoints från de olika föreläsningarna kommer att finnas att ta del av på Skolverkets webb. När de har publicerats kommer jag att länka vidare dit.

Ett inlägg om eftermiddagen den 8e kommer så fort jag har hunnit skriva…

Referenser:

Konferensprogram: Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser.

Skolverket om Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser.

SPSM om Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.