Har du läst?

jagharläst.se?

Annars är det dags! Målet är att undvika det så kallade sommarlovstappet. Läsning är som kondition! Det kräver regelbunden träning annars tappar man i flyt och läsningen blir återigen mer mödosam och energikrävande.

Tanken är enkel – när eleven läst klart en bok så går hen in på jagharläst.se och fyller i en recension om boken, ger den ett betyg och tar en bild (frivilligt). Bokrecensionen skickas sedan som ett digitalt vykort till dig som lärare och efter sommarlovet har ni tillsammans skapat en lång lista med boktips. 

Samtidigt kan klassen vara med och tävla om ett bokpaket genom att läsa så många böcker som möjligt under sommaren. (LegiLexi, 190610)

Uppdraget den här sommaren är med andra ord och uppdelat i punktform att:

  • eleven läser en bok
  • sedan går hen in på jagharläst.se och
    • fyller i en recension om boken
    • ger boken ett betyg
    • tar en bild som passar
  • bokrecensionen skickas som ett digital vykort till elevens lärare

När läraren möter sina elever igen i augusti så har eleverna tillsammans skapat sin egen lista med boktips. Bra, eller hur!?

Berätta för dina elever att forskare har funnit att en del elever läser mycket bättre efter sommarlovet och låt dem fundera över varför det är så! En riktigt bra kluring, eller hur! Frågan kan bli:

Hur kan jag bli en bättre läsare när jag har sommarlov?

Många av våra elever i Stockholm har avslutning i  morgon tisdag 11e juni. Det här får bli din sista utmaning till eleverna innan de alla går på ledighet.

jagharläst.se hittar du också vykorten, bokmärken och diplom till eleverna.

jagharläst

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.