Filmprojekt pass 3: Kamerarörelser
Lärarpass
Pass tre leder lärarna utifrån ett material som de går igenom med sina klasser. Grupperna får i övningsuppgift att filma efter ett nästan färdigt bildmanus. Sedan är det dags att börja arbeta fram det egna filmmanuset.
I korthet innehåller lektionen:
- Helklass: Genomgång av kamerarörelser
- I sina grupper: Praktisk filmuppgift
- Helklass: Genomgång av riktlinjer och grunder för bedömning
- Helklass: Filmexempel
- I sina grupper: Diskutera vad trygghet innebär och börja med egna filmmanuset
1: Kamerarörelser
Ett av filmens uttrycksmedel är de kamerarörelser du som filmare väljer. Ibland vill du stå still med kameran, ibland vill du röra kameran medan du spelar in. I det här passet går vi igenom panorering och tilt, två vanliga kamerarörelser.
Panorering = kameran rör sig horisontellt
Det vill säga från höger till vänster eller från vänster till höger.
Tilt = kameran rör sig vertikalt
Det vill säga uppifrån och ner eller nerifrån och upp
2: Praktisk filmövning, att filma utifrån ett bildmanus
Lärarna går först igenom ruta för ruta i bildmanuset och tittar tillsammans med eleverna vad det är för bildutsnitt och kamerarörelse.
Notera att i ruta 2 är blickriktningen viktig. Tjuven ska titta mot personen på bänken. Annars kommer den som ser filmen inte självklart ”läsa ihop” bild 1 och 2 och förstå att tjuven smyger på personen på bänken.
Bildmanuset har som ni ser ett öppet slut. Eleverna ska själva lägga till 1-2 klipp som gestaltar ett slut som gruppen väljer tillsammans. Blir tjuven gripen? Kommer tjuven undan? Eller vad händer?
Dags att filma! Beräkna att uppgiften att filma utifrån bildmanus tar 20-30 minuter.
Övningen går ut på att:
- Praktiskt prova filma med ipad
- Prova att filma korta klipp
- Prova att filma med olika bildutsnitt samt använda kamerarörelserna panorering och tilt
- Prova importera filmklipp till imovies tidslinje (något eleverna också fick göra pass 2)
3: Riktlinjer och grund för bedömning
Nu börjar arbetet med den egna filmen!
Lärarna går först igenom riktlinjerna för elevernas egna filmer, samt grunderna för bedömning gällande det bildspråkliga och arbetsprocessen. (Om det passar bättre, har lärarna redan gått igenom detta med respektive klass i förväg.)
4: Filmexempel på temat
Klasserna tittar på några filmexempel på temat trygghet och diskuterar (kort) med frågorna som utgångspunkt.
- Vem är filmens huvudperson?
- Är personen trygg/otrygg? Varför/varför inte?
- Hur slutar filmen?
Film 1: Friends- Hårda ord (50 sekunder)
Notera: I filmen hör vi hårda ord uttalas av biroller och vi får se hur huvudpersonen reagerar på dem. En filmisk effekt, i form av ljudpålägg som kombineras med huvudpersonens rörelse, gör att det ser ut som om varje elakt ord orsakar fysisk smärta hos pojken.
Filmen har musik med sång som knyter an till temat och som spelas i bakgrunden under hela filmen. Filmen avslutas med ett textbudskap.
Film 2: Shafaq Shakeri – Chapter 115 (1.46 min)
Notera: Filmen har inga repliker, utan en voice over (berättarröst) för handlingen framåt.
Filmen har musik som ligger svagt i bakgrunden under hela filmen, samt några naturljud som förstärker bilderna.
Film 3: IYMS – Violence – the true impact (1.23 min)
Film 4: IYMS – Discrimination (1.38 min)
5: Skissa på temat trygghet
Pass två fick eleverna ett arbetsblad som de nu ska samtala kring i sina filmgrupper. Först berättar de för varandra om hur de själva har svarat på frågorna. Sedan ska grupperna börja diskutera fram en gemensam idé till manus. Till sin hjälp har de manusblad där de gör enkla skisser med stödord, på valfritt språk.
En grupp på Blackebergs gymnasium skissar på sin idé.
Kommentar från vår filmpedagog Elin Jönsson:
Kamerarörelserna panorering och tilt kommer att bakas ihop med pass 2 i den digitala lärplattform som vi kommer att bygga under hösten. I pass 3 kommer i stället 360°-regeln att läggas till.
I den kommande digitala lärplattformen kommer allt material kunna laddas ner. Då blir det ännu bättre!
För Ung i STHLM
Annika Lagerkvist
Inlägg för Ung i STHLM
- Presentation av filmprojektet Ung i STHLM
- Val av tema i filmprojektet
- Filmprojekt, pass 1: Dramaövningar
- Filmprojekt, pass 2: Att berätta med kamera
- Filmprojekt, pass 3: Kamerarörelser
- Filmprojekt, pass 4: Teaterteknik
- Filmprojekt, pass 5: Bildmanus
- Filmprojekt, pass 5 del II: Respons från en regissör!
- Filmprojekt, pass 6: Berätta med ljud/musik/tystnad
- Filmprojekt, pass 7 och 8: Filma
- Filmprojekt, pass 9: Klipptips
- Filmprojekt, pass 10 och 11: Redigera
- Filmprojekt, pass 12, Sista touchen
- Presentation av filmprojektet Ung i STHLM
Följ oss också på facebook
Pingback Filmprojekt pass 5: Bildmanus | Ung i Stockholm
Pingback Ung i STHLM, ett filmprojekt för elever på gymnasiet | Ung i Stockholm
Pingback Filmprojekt pass 12: Sista touchen | Ung i Stockholm
Pingback Filmprojekt pass 6: Berätta med ljud/musik/tystnad | Ung i Stockholm
Pingback Filmprojekt pass 1: Dramaövningar | Ung i Stockholm
Pingback Filmprojekt pass 2: Att berätta med kamera | Ung i Stockholm