Kreativt skrivande – en workshop på Blackebergs gymnasium

IMG_0546 besk komp”Blackebergs gymnasium är en av de skolor som under hösten deltar i Ung i STHLM:s scenprojekt. Skolorna som deltar har möjlighet att inom projektets ramar bjuda in en kulturaktör.

Blackeberg valde att låta artisten Kalle Haglund hålla en workshop i kreativt skrivande. Kalle är knuten till Unga Dramaten och där presenteras han som ”en sällsam hybrid av humor, teater, musik och poetiskt berättande”.  Målet med Kalles workshop är att inspirera till att komma igång med eget skrivande.


Workshopens upplägg

Under en dubbellektion varvade Kalle egna inspirationstexter — som han framställde muntligt — med korta skrivövningar till eleverna. Eleverna satt i de grupper som de arbetar i under projektet och består av elever från samhällsprogrammet årskurs 1 och språkintroduktionsklassen.

Övningarna följde en röd tråd och byggde på varandra, på ett fritt sätt. Till exempel: En av detaljerna i den första skrivövningen ”Förlåt att jag är sen” var att det på något vis skulle ingå ett djur. I den tredje skrivövningen återkom djuret, men nu i dialogform och koppling fanns även till skrivövning två som handlade om innersta önskningar.

IMG_0497 - komp

Eleverna skrev övningarna individuellt och hade 4 eller 8 minuter på sig. Sedan berättade de för varandra i sina grupper vad de hade skrivit. Det vill säga OM de ville. Kalle var tydlig med att ibland kunde vi tycka att texten var privat. Och i de här skrivövningarna var det viktigare att känna sig fri i sitt skrivande än att dela med sig. Men för det mesta märkte vi som var där att det verkade gå bra att kombinera.

IMG_0504 komp

Hur kan vi arbeta vidare efter workshopen?

Så här berättar Kalle: Nu har du skrivit fyra texter. Om du slår ihop dem tänker jag att du får en berättelse. Den kan du arbeta vidare med på flera sätt. Ett tips är att du utifrån dina texter skriver ett brev. Tänk dig att mottagaren är någon du tycker om, till exempel en mormor eller en bror.

Efter det kan du fundera några varv till. Kanske vill du lyfta ut något särskilt och spinna vidare på det? Kanske är du särskilt nöjd med en formulering? Kanske vill du skriva en dikt?

Hur kan vi koppla texterna till scenframställningen?

Ung i STHLM:s scenprojekt avslutas med att de deltagande grupperna visar en gestaltning på Intiman den 26 december. Gestaltningen ska vara 1-5 minuter lång och bygga på det gemensamma temat kontakt. Hur kan vi koppla våra texter till detta arbete?

Kalle säger att ofta kan vi välja ut något mindre och arbeta vidare med det. Han själv till exempel känner sig nöjd med formuleringen Jag som trodde att kärleken var evig, men den tog slut i eftermiddags.

ballong beskuren 300På scenen skulle det kunna bli så här visar Kalle: Kanske kommer jag in så här på scenen, med en ballong i handen. Jag ser lite ledsen ut och säger ynkligt:
Jag som trodde att kärleken var evig, men den tog slut i eftermiddags…

Kanske kommer det då in en annan person på scenen med en stor nål, sticker hål på ballongen och vrålar ilsket:
Men det var ju DU som gjorde slut!

Och så avslutas workshopen, med mycket skratt i klassrummet!

(Bilden ovan är Kalle Haglunds och beskuren.)


Så här tyckte eleverna

”Jag har bara träffat klassen en kort stund idag , men de var helt tagna av Kalle. De tyckte att han var ascool och skön och ville gärna gå och se hans föreställning på Dramaten” Anna Bergqvist, lärare i svenska på Blackebergs gymnasium

”I språkintroduktionsklasserna arbetar vi med att skriva en novell utifrån Kalles workshop. Vi har precis kommit igång med detta. Eleverna upplevde att det var utmanande och roligt. De var imponerande över hur Kalle memorerat texterna och tyckte att han var snäll och duktig.” Marianne Lindblad, lärare på Spri, Blackebergs gymnasium

För Ung i STHLM
Annika Lagerkvist


Medioteket genomför Ung i STHLM på uppdrag av grund- och gymnasieavdelningen, Kristina Ansaldo och Cecilia Rosengren. 

Ung i STHLM genomförs under hösten i samarbete med Rädda Barnen. 

avatar (1)

Rädda barnen2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.