Inte episk men väl historisk flipp

När vi arbetade med valet i början av terminen så utgick vi från The Big Five och medvetandegjorde de förmågor som eleverna ska få utveckla under sin grundskoletid.TB52

Just nu arbetar vi med Frihetstiden och vidare fram mot år 1850 som sig bör i år 6 och vi jobbar vidare med både TB5 och de ämnesspecifika förmågor som ska utvecklas.

Nu när historiemomentet har tagit vid så har jag spelat in ett par flippar i iMovie som ska komma en efter en här framöver. Den första handlade om jordbrukets utveckling och vilka konsekvenser det fick för människorna. Tanken var att eleverna skulle få öva sig på att analysera.

Upplägget på dagens riktigt lyckade lektion, om jag får säga det själv, lyder som följer:

1. Eleverna tittade på flippen hemma.

2. Jag gick igenom lektionens mål och vilka förmågor de skulle få träna utifrån flippen. I det här fallet var det analysförmåga och målet för lektionen var att eleverna skulle känna till hur man gör en analys.Analysera2

3. Vi tittade på flippen igen. Dels för att ge dem som inte sett den hemma en chans och dels för repetition. Jag ställde en fråga som eleverna skulle tänka på när de såg flippen. I det här fallet skulle de fundera på orsaker till och konsekvenser av den stora befolkningsökning som skedde under den här perioden.

4. Eleverna fick sedan arbeta först enskilt, sedan i par eller 3-4 st (beroende på hur det satt) med tankekartor för att synliggöra orsaker och konsekvenser i flera led och för att tydligare se samband mellan olika saker.

5. Efter att de skapat sina egna tankekartor fick de sammanställa en gemensam tankekarta på tavlan. Jag drog deras namn och de slumpvis utvalda fick berätta hur jag skulle rita tankekartan. Vad det skulle stå och vad som skulle kopplas samman.

mindmap2

6. Efter vår gemensamma tankekarta pratade vi lite mer om förmågan att analysera och vi tog även en titt på det kunskapskrav som vi behandlade under lektionen. Jag visar dem alltid utan värdeorden för att vi lättare ska kunna diskutera vad de betyder.

”Eleven har kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.” Lgr11, Historia

När vi tittade på kunskapskravet och jag frågade vilken förmåga det mätte så räckte en elev upp handen och sa: ”Det är ju analysförmågan”. ”Hur vet du det frågade jag?” Och då menade hon ju på att det ”stod där”. Men det gör det ju inte utan hon identifierade förmågan genom att hitta nyckelord i kunskapskravet kopplade till den. I det här fallet ord som orsaker och konsekvenser.

6. Jag avslutade lektionen med att koppla ihop lektionen med förmågorna. I äkta Dylan William-anda drog jag elevernas namn och de som blev slumpvis utvalda fick sammanfatta lektionen  utifrån de förmågor vi hade tränat. Både specifika förmågor i historia och TB5 anslysförmåga. De frågor jag ställde var: Vilken eller vilka förmågor har du fått träna på idag? Hur har du fått göra det? De fick också en fråga om de tyckte att lektionens mål var nått och hur det hade gått till.

Det blev en sån där lektion när man verkligen känner att lärande har skett och det ger ju läraregot en ordentlig boost.

/Jannike

 

 

4 kommentarer

  1. So-Sara, 25 september 2014

    Hej! Vad intressant er undervisning verkar. Har ni några flippar som ni vill dela med er av?
    Tack för bra tips!

    • Jannike Kohinoor, 25 september 2014

      Nu har jag länkat till flippen. Mycket nöje.

      • So-Sara, 25 september 2014

        TACK!

  2. Pelle Mårtenson, 25 september 2014

    Ska bli kul att se era flippar! Vet ni hur ni bäddar in dem? Hör av er så visar jag annars.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.