Elever programmerar- meet the future #2

Jodå, elverna programmerar :)

Monster, monster, massor med monster, perfekt vid Halloween!
Vad sägs om dessa som eleverna ”programmerat” fram :)

image1

Med en 40 min lektion/ vecka  går det inte så fort fram när det gäller programmerandet. Men det går framåt, mot ”the future”.

I vår årskurs, årskurs 6, har vi tillgång till 2 klassuppsättningar ipads. Dessa har vi gjort ett bokningssystem till genom en kalender i outlook som delats med alla som undervisar våra elever. På det sättet så vet man säkert att man har tillgång till dem när man planerat det, kanon!

Vi började ju med lektion 1 i september som var en unplugged lektion, en introduktion till datavetenskap där eleverna fick testa att använda datorns språk i ettor och nollor för att skriva sina namn och hemliga små meddelanden.
Efter det har vi jobbat med lektion 2 ett antal veckor som heter labyrinten. Där använde vi Blocky, ett visuellt programmeringsspråk där man drar ut block och sätter ihop för att skriva kod. Målet var att få en Angry Bird genom en labyrint för att träffa en Grön Gris på olika sätt.
Eleverna har arbetat med grym entusiasm och har jublat när de kommit på att det är en programmeringslektion som är på G under dagen. Det är roligt i skolan! Det är roligt att jobba med matematik och med problemlösningsförmågan som det så mycket handlar om.

Så var vi framme vid lektion 3 som också var en unplugged lektion. Uträkningstänkande handlade den om.
Elevernas uppgift var först att analysera och sortera monster efter olika detaljer som de bestod av.
Sedan skulle de skapa en algoritm för ett annat lag som skulle bygga ett visst monster utifrån deras algoritm.
Och vilka monster det blev ;)

Nu började det likna något. Nu fick de ju faktiskt skriva en typ av kod som någon annan skulle följa, inte en dator, utan en verklig person den här gången. Blev inte monstret som man tänkt sig så var man tvungen att analysrea sin algoritm, hade man skrivit fel någonstans? Gör om, gör rätt!
Det var jätte roligt, och olika algoritmer spreds runt i klassrummet och det bildades massor av olika typer av monster ända fram till lunch.

Nu ser vi fram emot lektion 4 som också är en unplugged lektion: kalkyleriningsprogrammering! Det ni!

Jag och mina elever intresserade av ett samarbete med någon klass, någonstans i Sverige som också har börjat programmera. Kanske våra elever kan programmera små utmaningar åt varandra? Vem vet. Galet roligt vore det ivarjefall! :D Vi brukar tala om det förstorade personalrummet, men tänk som elev, världen som klassrum, hur många klasskamrater som helst…! WOW!
Spännande och se vad vi gör vid nästa blogginlägg :D

Och skulle du nu sitta där och vilja börja programmera med dina elever, men känner dig osäker på hur du ska börja och argumentera för och koppla det till läroplanen. Då vill jag rekommendera Webbstjärnans kurs: Programmera scratch tillsammans med dina elever. Där får du allt så du kommer igång.

#jagärlärareochjagälskarmittjobb

// Helena

2 kommentarer

  1. Anders Magnusson, 10 november 2014

    Hej! Låter spännande. Vad heter appen/apparna ni använder??

    • Helena Dalivin, 10 november 2014

      Hej!
      När vi programmerar nu så gör vi det via webbverktyget learn.code.org.
      Det är deras grundkurs, 20 timmars som vi använder, toppen bra!
      Hör av dig igen om jag ska fixa en tydligare länk direkt dit.
      /Helena

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.