Unplugged, learn.code.org, LEGO mindstorm och Scratch

Det är så coolt! Jag är helt såld!
I fredags ”fick” jag hem LEGO education MINDSTORMS EV3. En liten programerbar robot som LEGO tagit fram just för att jobba IMG_5909med programmering i skolan. Jag fick låna den av utbildningsförvaltningen för att testa och fundera kring hur man kan tänkas använda den när man jobbar med elever och programmering i skolan. Gissa om det fnulas, trixas och fixas!
Programmerningsmässigt liknar det hur man programmerar i scratch, och hur man lär sig programmering via learn.code.org, deras 20 h kurs som jag kör med mina elever just nu. Alltså man programmerar i sk. blocks ”pusselbitar”. Man kan enkelt programmera direkt på roboten, men det bästa är att man kan koppla den till datorn och köra programmeringen på datorskärmen via ett program. När man vet vilka olika typer av blocks det finns så kan man skissa på en ide vad man vill att den ska göra. Det kan man göra med penna och papper. Sen sätter man sig vid datorn, pusslar ihop de block man vill använda och testkör direkt på roboten via bluetooth.
Vill man så kan man verkligen göra coola avancerade grejer med olika sensorer, ljud och ljus, bilder etc.

Jag håller på att ta fram en kort startuppgift för hur man kan arbeta med den i skolan som jag kommer att ta upp när jag kör ett inspirationstalk på EdCamp MaNO på onsdag 11/2, just om programmering. Delar hur det går framåt här sen såklart :)

I dagsläget jobbar jag med mina elever i learn.code.org, deras 20h grundkurs på våra iPads. Där vi blandar unpluggedprogrammering på papper med att programmera med blocks hur figurer ska röra sig enligt bestämda mönster på en spelplan på webben.
Det är en bra start att börja unplugged och få träna på att skriva funktioner/koder för hur något skall ske och i vilken ordning. Just för att bygga förståelse för hur internet fungerar, hur datorspel fungerar, det är ju inte magi som sker på datorskärmen även om man kan tycka det :)
Tänk på vanliga recept, de är ju också ”programmerade” i ett visst mönster. Tänk på vad som händer om jag blandar bakpulver och smältsmör först till sockerkakssmeten? inte bra, ingen kaka, error! Ordningsföljden är viktig. Och datorn funkar precis så, den gör exakt det du säger till den/ programmerar den att göra, i just den ordningen (Sen att det kan bli fel för att man väljer fel block, fel variabel, fel funktion, tecken etc, det är ett annat problem, det blir buggar som man får klura vidare på, hitta rätt, göra om och då funkar det)
Just när man programmerar med sk. blocks ”pusselbitar”, får eleverna lära känna hur man jobbar med tex loopar, if-satser, variablar och slumptal.
En liten gubbe ska tex röra sig framåt (en loop att den går i en viss riktning hela tiden oavbrutet) tills (här kommer if-sasten in) den kommer till kurva. Om det kommer en kurva så ska den tex svänga åt höger (variabeln bestäms). Här får man koll på begreppen.
Det här använder man också när man jobbar i Scratch.
I learn.code.org är det färdiga spelplaner och storys som man programmerar en figur i. Men när man börjar i Scratch så är spelplanen tom och vit, inget är förberett förutom att blocksen finns där att välja bland. Även olika figurer är valbara.
Där kan man först fundera kring en story och rita den, planera en händelse, hur ska figuren röra sig, ska det hända något, ska det låta något? Här gäller det att vara kreativ.
Sen börjar man planera vilka blocks man ska använda, hur man ska arrangera dem. Pussla ihop det på datorskärmen och testa.

Webbstjärnan har en webbkurs i Scratch man kan gå, rekommenderar den verkligen. Du når den här via länken: Webbstjärnan Scratch
Sedan kan man kika in på learn.code.org och testa deras 20h kurs. Den når du här: learn.code.org
Håll även ögonen öppna efter fler inlägg kring hur jag använder LEGOmindstormEV3 med eleverna.

#mertidiskolanförprogrammering

// Helena

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.