(O)väntade vinster med hjälten och jag

Så här kan det gå till när vi jobbar med vårt litteraturprojekt i bloggform – Hjälten och jag:

Eleven sitter vid datorn och har precis skrivit klart sin text men tvekar ändå med att trycka på publiceringsknappen. Ska jag? Ska jag inte? Är det tillräckligt bra? Bäst att jag läser igenom en gång till. Jo men det är bra. Jag publicerar! Eleven håller andan och trycker på knappen. Sådär. Nu är det gjort. Phu! Eleven andas ut med kommentaren att det måste ju vara sådär riktigt bra nu när alla kan gå in och läsa.

Nästa elev som vanligtvis inte är så road av korrekturläsning ropar till sin svensklärare i korridoren: ”Det fanns ju feeeeel i min text på Hjälten och jag!!!!” Läraren förklarar lugnt att det inte är några problem då eleven kan redigera sitt inlägg i efterhand om hen märker att det måste snyggas till. Eleven är fortsatt förtvivlad och uttrycker i frustration att det visst är problem för hen har ju varit så stolt och redan delat inlägget på Facebook.

Vid ett annat tillfälle står fyra elever runt en dator och diskuterar liviligt med varandra. Läraren smyger närmare och inser att eleverna diskuterar formuleringar – tillsammans. Allt för att skriva en så bra och genomarbetad text som möjligt nu när den ska läggas ut på nätet

Det här är saker vi inte såg komma men som gör det hela ännu mer förträffligt. Hurra!

/Jannike och Li Hellquist som är den som idag har bidragit med informationen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.