Flash Fiction – ett undervisningstips!

Under de senaste två veckorna  har eleverna fått arbeta med mikronoveller (igen). Senast var det när eleverna skrev på bloggen Hjälten och jag, förra årets spännande litteraturprojekt. Hur som helst – jag formligen älskar det formatet då det verkligen handlar om att laborera med språket. När eleverna får ett begränsat antal ord (i det här fallet 75) och ändå ska följa novellens dramaturgiska kurva så kräver det en känsla för vilka ord som ska vara med och vilka som ska väljas bort. Det leder alltid till intressanta språkliga diskussioner med eleverna i klassrummet. Det har även triggat dem så pass att vi har hört dem diskutera i korridorerna mellan lektionerna hur de ska bygga upp sina texter.

Den här gången kom min kollega dessutom på den briljanta idén att mikronovellerna skulle ta avstamp i den svenska låtskatten. Eleverna fick välja en låt på svenska, vilken som helst, och det behövde inte vara en låt som de gillar att lyssna på utan en låt vars text väckte något i dem som kunde förvandlas till en mikronovell. Eleven fick inte stjäla ord från låten utan var tvungen att läsa in ett budskap i texten och sedan göra det till sin egen historia. Däremot var uppgiften att döpa novellen till samma sak som musikstycket.

Såklart tyckte vissa att uppgiften var svår eftersom orden inte räckte till allt de ville säga. Vissa missade även genren på första försöket och landade mer i en dikt som rimmade. Men efter feedback av mig och sina kamrater har jag och min kollega nu landat i mikronovellsmecka med ca 100 välskrivna texter som ska läsas upp i klassrummet nästa vecka. Vi har även valt att visualisera texterna som konstverk. Alltså, när de har skrivit klart sina texter ska de presenteras ovanpå en bild som förstärker upplevelsen av novellen. Dessa bilder kommer vi sen att sätta upp i korridorer och klassrum som en utställning. Det där med riktiga mottagare, även om det ”bara” är kompisarna i skolan ska inte underskattas för viljan att prestera väl. De kommer även att få läsa upp sina texter i klassrummet till ljudet av de låtar som de har valt. Gissa om jag ser fram emot nästa veckas svensklektioner?! I Lgr11 står det att i kursplanen för svenska att eleverna ska få skapa texter där ord, bild och ljud samspelar och i det här projektet tycker jag att vi verkligen har fått till det.

Eftersom våra elever känner till genren sen tidigare kunde vi börja per omgående men om man inte har gjort det tidigare kan det vara bra att verkligen bena ut vad som gäller när man skriver flash fiction. Här inunder har jag plockat ut två fantastiskt bra filmer som Malin Larsson, svensklärare på högstadiet, har gjort till sina elever när det har arbetat med detta. Och här är vår planering för området Flash Fiction

Lycka till och mycket nöje!

/Jannike

Instruktion

Exempel att härma

3 kommentarer

  1. Pingback Jag har världens bästa jobb | UrFlippat

  2. Johan, 17 oktober 2016

    Hej, vilken fantastisk uppgift! Vore häftigt att få till med mina elever!
    Jag funderar på hur du/ni tänk med bilderna som ni presenterar mikronovellerna på? Är det elevernas egna bilder eller är de tagna från nätet? Hur har du/ni förhållit er till upphovsrätt?

  3. Ulrika, 10 augusti 2017

    Hej Jannike,

    jag blev jätteinspirerad av ditt inlägg och tänkte testa detta med mina åttor. Jag tänker att vi ska göra detta med stockholmstema (Mina drömmars stad) och sedan trycka mikronovellerna i en bok. Givetvis med foton tagna av eleverna i stockholmsmiljö.

    Tack för inspirationen!

    Ulrika

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.