Skolbibliotekets funktion

är förstås att stödja elevernas lärande på olika sätt. De flesta inser att det är värdefullt med ett välutrustat och bemannat skolbibliotek för att stimulera eleverna att läsa. Vi bibliotekarier framhåller också gärna att vi har kunskap och intresse att hjälpa till med allt det som står i läroplanen om informations­sökning och källkritik.

Men ibland glömmer man det självklara. Så här skrev en kollega, Ingrid Bergenudd på Kärrtorps gymnasium, för någon vecka sedan:

”Är inte funktionen: lugnt ställe där man kan sitta och plugga, samt ha tillgång till någon att fråga om man kör fast också nödvändig i en skola?”

Cilla Dalén Hjulsta skolor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.