”Fett coolt! ” sa eleven om dagens övningar i Bibliotekskatalogen

 

 

Tja, övningarna var kanske inte så torra och tråkiga som de skulle kunna vara.
Ibland får de nya eleverna i år 4 ett specialuppdrag av oss, och därmed en skräddarsydd utbildning.
Då får de lära sig att SÖKA fram specifika böcker, sedan HITTA dem i biblioteket och LEVERERA dem till särskild plats. De får även lära sig annat som tyvärr är väldigt hemligt och inte kan avslöjas här.
Jag har nog inte sagt för mycket om jag lite tyst nämner att vi utnyttjar leken, vissa actionmetoder och coachning.

 Fett bra!

Lotta Metcalfe, Adolf Fredrik musikklasser

3 kommentarer

  1. Elisabeth Söder, 1 december 2011

    Snälla, berätta på BibMeet 2012!

  2. Agnes, 5 december 2011

    Jag vill också veta mer. Vad hur har ni gjort? Kan man kanske få veta lite mer? Det vore intressant att få veta hur andra gör för att intressera mellanstadieelever.

    • Lotta Metcalfe, 5 december 2011

      För lite plats här, men kort beskrivet handlar det om att göra en spännande historia där ledtrådar ska letas upp med hjälp av katalogen. Eleverna ska knäcka koden eller hitta fram till svaret. Du kan hitta på vilken historia som helst, och se till att du har tillgång till bibliotek och datasal alt. flera datorer i minst en timme. Halvklass per lektion är att rekommendera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.