Det här med lättläst!

I skolbiblioteken hanterar vi medier som eleverna ska använda i skolan. Lärare och elever läser tillsammans i böcker och arbetar med digitalt material som vi tillgängliggör på olika sätt.

När man läser om god undervisning för elever med annat modersmål så sägs det ofta att läraren inte ska använda lättlästa texter. Man menar att det är viktigt för eleverna att jobba med texter som har ett ämnesinnehåll som är åldersadekvat, och att lärare i stället ska stötta eleverna på olika sätt så att de förstår ämnesinnehållet och utvecklar sitt språk.

Det tror jag absolut på!

Men det betyder inte att vi i skolbiblioteken inte ska ha lättläst material.

Dels har vi elever på så enormt många olika nivåer, både språkligt och vad gäller deras ämneskunskaper. Det som är lättläst för en elev kan vara nog så avancerat för en annan!

Dels använder eleverna våra medier även för att jobba med ensamma, utan lärarens stöd. De lånar ju böcker att läsa hemma och de kommer till biblioteket för att studera på egen hand.

Så att försöka skaffa fram ”lättläst” material är viktigt för mig, och inte alltid så lätt.

Cilla Dalén Hjulsta grundskola

3 kommentarer

  1. En bok om dagen, 17 februari 2013

    Du har väl hittat till Nypon förlag? Bra lättlästa med åldersadekvat innehåll. Jag gillar verkligen deras böcker!

  2. Cilla Dalén, 17 februari 2013

    Ja, absolut! Nypon, Argasso och LL-förlaget har många böcker som funkar bra hos oss. Just nu går LL-förlagets små lättlästa deckare som smör i solsken för åttorna håller på med något deckarprojekt.
    Däremot är det sorgligt svårt med facklitteratur, tycker jag. Verkar som om läromedelsförlagen har slutat ge ut ”bredvidläsningsböcker” som det förut fanns en hel del av. Och andra förlag ger inom vissa ämnesområden ut böcker med fina bilder men ganska svåra texter, Klurigt!

  3. elisabeth söder, 18 februari 2013

    De som ger ut lättlästa fackböcker har mycket att lära av de förlag som ger ut lättläst skönlitteratur. Lättlästa fackböcker är oftast bara korta och tråkiga, finns inget i texten som gör att man drivs att läsa vidare eller som hjälper till att befästa kunskaper.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.