Varför ska man läsa böcker?

Tja, ofta svarar vi i vår skola att det är för att utveckla sitt språk och därmed få det lättare i skolan. Och det är ju sant, men inte hela sanningen.

Jag har varit på Bokmässan i Göteborg ett par dagar, och bland annat hört kloka människor som talat om olika aspekter av läsandets nytta och glädje. Här är några saker jag snappade upp:

Under rubriken Vad händer i oss när vi läser samtalade Kristoffer Leandoer, Yvonne Leffler, Cecilia Pettersson och Sharon Jåma. De talade bland annat om läsande som ett relativt riskfritt sätt att utforska olika sätt att vara människa. Vi är befriade från ansvar och kan inifrån någon annans jag undersöka aspekter av verkligheten som vi kanske gör bäst i att undvika på riktigt. Jag tror det var Leandoer som sa att böcker kan fungera som tröst – stryka vår världsbild medhårs, eller så kan de utmana oss och få oss att börja tänka.

De talade också om böcker som medicin, i Babel brukar man skämta om biblioterapi men här var de faktiskt lite mer allvarliga. I Tyskland anser man tydligen att Goethe och Schiller kan vara bra när man lider av depressioner, men Leffler trodde mer på chic lit. Om man är i en kris orkar man nog inte läsa alltför krävande böcker, men att läsa en bok där någon annans livstrassel skildras med lite ironisk distans kanske kan göra livet lättare att hantera.

Att läsa skönlitteratur är ett utmärkt sätt att närma sig en historisk period. I ett seminarium där Sara Danius, Anders Bodegård, Jan Gradvall och Daniel Sandström talade om Madame Bovary och Danius nya bok Den blå tvålen framgick detta med all önskvärd tydlighet. Samtalet handlade mest om 1800-talsrealismen, men de gjorde även kopplingar till vår nutid med hiphop och journalistik. Mycket intressant och jag kommer så snart som möjligt kasta mig över Den blå tvålen och läsa om Madame Bovary och kanske några andra 1800-talsromaner.

Björn Linell förde ett samtal med Åsa Lundholm, Caroline Liberg och Martin Widmark på temat När lärare inte läser. Lundholm talade om att hon tycker att begreppet läslust är problematiskt. Vi kanske inte kan få alla elever att tycka om att läsa, men vi ska få alla att kunna läsa. Lundholm sa också att vi vuxna måste utmana oss själva när vi läser. Om vi ska förstå hur det är för eleverna att brottas med skolans texter måste vi också själva lämna komfortzonens deckare ibland. Liberg tyckte att rektorer ska kräva av sina lärare att de läser fördjupande litteratur inom sina ämnesområden, för att hänga med i forskning och kunskapsutveckling inom sina ämnen.

Cilla Dalén, Hjulsta grundskola

Svensk biblioteksförening är ibland befriande knasiga! Kolla vilken fin låtsastatuering jag fick av dem.

2 kommentarer

  1. Elisabeth Söder, 30 september 2013

    Å vad jag önksar att jag varit med på dessa seminarium, stort tack för sammanfattning, Elisabeth

  2. simon, 7 september 2017

    hej jag heter simon

Lämna ett svar till simon Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.