Välkomna till en händelsrik termin med oss!

Nu är vi på allvar igång igen efter lata sommardagar…

FF17sthlmbannerwebb

Bara nu i september händer det massor av spännande för skolor, både i huset och på stan. I dagarna öppnade exempelvis anmälan till ForskarFredag och undan för undan fylls nu platserna upp i våra projektgrupper för gymnasiearbeten.

Du vet väl om att du som är lärare i en kommunal skola inom Stockholms stad kan delta i någon av alla våra spännande fortbildningar?! Det kostar dessutom varken dig eller skolan en extra krona eftersom din skola ingår i Stockholms stad som är partner med oss. Nytt för det här läsåret är att vi erbjuder beställningsfortbildningar ”on-demand”. Vi erbjuder ett tiotal olika teman som knyter an både till skolans styrdokument och vårt ordinarie utbud för elever. Tanken är att dels att erbjuda fördjupning inom våra ämnen inför ditt elevbesök hos oss och dels att ge inspiration till undervisningen och uppnå ett kollegialt lärande. Boka en skräddarsydd fortbildning för 8 personer eller fler.

Ett annat tips för lärare är Science on Stage – ett festivalnätverk vänder sig till dig som är lärare och vill få ett större kontaktnät. Vartannat år har vi en festival där du som lärare har möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter inom dina naturvetenskapliga. Det kan vara ett arbetssätt eller ett projekt som har varit positivt för dina elever och fått dem att bli intresserade av naturvetenskapen och teknik. Tanken med festivalen är att du ska skapa kontakter och ha möjlighet att bygga upp samarbeten efteråt så att goda exempel sprids till andra lärare och elever. Science on Stage Sverige har en egen grupp på Facebook  som du är varmt välkommen att gå med i.

Hoppas vi ses i höst!

Glad sommar!

Så här under terminens sista dagar vill vi passa på att tacka alla er som på olika sätt är med och gör vår verksamhet unik och spännande – tillsammans utmanar vi unga att utforska världen! 

10527681_777328752312689_6429761514879653669_n

Nu utvärderar vi läsåret som gått och utvecklar våra aktiviteter. Vi ordnar också sommarkurser och planerar för fullt inför nästa läsår, så håll redan nu utkik här på hemsidan och planera in höstens aktiviteter! I hängmattan kan ni läsa om året som gått i vår årsrapport för 2016.

Varma sommarhälsningar!
/Cecilia med personal

Teknikåttans regionfinal avgjord!

Idag avgjordes Teknikåttans regionfinaler runtom i landet. Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta. 

Vann gjorde Milstensskolan 8A från Täby och nu går de vidare till riksfinalen i Eskilstuna den 23 maj. Ett stort grattis och lycka till i finalen önskar vi från Vetenskapens Hus!
vinnareT8
Totalt deltog 138 elever i dagens tävlingar och stämningen var hög i salen F2 på KTH under dagen. I olika steg har de tävlande fått lösa både praktiska och teoretiska problem – både inför tävlingen och under själva tävlingsdagen.
publik
En höjdpunkt är klassuppgiften som hela klassen arbetat med i klassrummet inför finalerna. I år gick uppdraget ut på att konstruera en bil som kunde forcera en hinderbana. Poäng delades ut för antal forcerade hinder, men även bästa designpris delades ut till Näsbydalsskolans klass 8N med motiveringen:

Ett sinnrikt gyllene fordon med egendesignad måttbandsmotor, kaross och hjul som utan vidare platsar i KTH:s Quarneval. Inspirerande och nytänkande. En värdig vinnare.

design

Det huvudsakliga syftet med tävlingen är att väcka intresset för de ämnena bland både flickor och pojkar, stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Förutom att eleverna vinner prispengar får de även en chans att besöka KTH och få reda på mer om studentlivet. Studenter från KTH visar eleverna runt och berättar exempelvis om hur det är att plugga arkitektur eller delta i Quarnevalen.

runtKTH

Skolor som tävlade i Stockholm under dagen var:

Alfaskolan 8A (Solna)
Björknässkolan 8B (Nacka)
Milstensskolan 8A (Täby)
Myrsjöskolan 8F2 (Nacka)
Näsbydalskolan 8N (Täby)
Spånga grundskola 8E (Stockholm)

Bakgrund och historik

Teknikåttan startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola. Sedan dess har intresset för att delta ökat från år till år. I dag är Teknikåttan rikstäckande och indelad i elva regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare. Från och med år 2000 kan alltså landets alla åttondeklassare delta i uttagningstävlingen. Vetenskapens Hus arrangerar tävlingarna i Stockholm.

Händelserik helg!

Idag hände många trevliga saker samtidigt…
Inne i stan kunde ni träffa oss och prova på att skapa parfymer eller uppleva gummihandsillusionen. Tusentals marscherade för vetenskap och forskning idag under evenemanget ”March for Science” – tack för alla givande möten vid vår experimentstation!
marchforscience1 marchforscience2

Alla ni som följer oss på Instagram kan dessutom följa våra aktiviteter under Teklafestivalen på KTH.


Vi är redo för tjejerna på Tekla! #teklafestival
Ett inlägg delat av Vetenskapens Hus (@vetenskapenshus) Apr 22, 2017 kl. 3:23 PDT

Workshop i produktdesign och 3D-skrivare på #teklafestival.

Ett inlägg delat av Vetenskapens Hus (@vetenskapenshus) Apr 22, 2017 kl. 4:55 PDT

Alva, Bella och Ella är kreativa med vatten och värmekameror. #teklafestival #flir

Ett inlägg delat av Vetenskapens Hus (@vetenskapenshus) Apr 22, 2017 kl. 5:52 PDT

Stadshushacket

Under eftermiddagen arrangerade Kodcentrum och Stockholm Stads programmeringskommission ett superhackathon Stadshuset. Hundratals femteklassare slöt upp i Blå Hallen för att utforska programmering och digitalt berättande.

elevhack
I Gyllene Salen kunde lärare och pedagoger från Stockholms stads grundskolor prova på olika roliga sätt att komma igång med programmering i skolan. Vetenskapens Hus höll i lärarworkshopen ”Upptäck Scratch!” där 20 lärare fick bekanta sig med grundläggande funktioner i Scratch och prova på att utveckla ett enkelt spel inspirerat av klassikern ”Pacman”.
lararhack hackpresentation

Pi-dagen i Vetenskapens Hus

Pi-dagen i Vetenskapens Hus

Nästa vecka firar många skolor Pi-dagen för att uppmärksamma matematikämnet. Vetenskapens Hus bjuder för fjärde året i rad på en riktig matematikfest för gymnasister och högstadieelever.

Syftet med Pi-dagen är att visa upp intressant, lekfull, vacker och annorlunda matematik, men också att informera unga om vilka utbildningsalternativ och matematikaktiviteter som finns i Stockholm.

–Vi har samlat några av Stockholms mest inspirerande matematikföreläsare och matematikentusiaster, berättar Mats Boij, föreståndare för Stockholms Matematikcentrum och en av huvudarrangörerna.

Initiativtagarna hoppas att genom populärvetenskapliga föredrag, skolprogram, prova-på-aktiviteter, tävlingsmoment och en matematisk utställning väcka intresse för ämnet. Föredragen behandlar matematiken bakom fenomen såsom tomografi, börshajar, zombieattacker, grafer, omöjliga bevis och självklart talet Pi. I Vetenskapens Hus kan besökarna även genomföra skolprogram som behandlar områden inom topologi, algebra, kodning, kryptering och logik. I utställningen bjuds det, förutom Pi-zza, på inslag från Imaginary, cirkelexperiment, origami, Rubiks kub, en poängpromenad och mycket annat skoj.

Pi-dagen arrangeras av Vetenskapens Hus, Stockholms Matematikcentrum, KTH, Stockholms universitet och Mattecoach på nätet. I utställningen medverkar även Stockholms Matteklubb, Stockholms Matematiska Cirkel, Mattecentrum, Pangea, Kängurun och Sigma8.

I skrivande stund finns det plats kvar – anmäl din klass!

Läs mer på www.vetenskapenshus.se/pi-dagen-2017
Frågor om Pi-dagen besvaras av Elin Ottergren, Vetenskapens Hus
E-post: elin.ottergren@vetenskapenshus.se, tfn: 08-790 98 45

Lärarmingel med Stockholms matematiska cirkel

Vi vill tipsa om en aktivitet för lärare som äger rum dagen efter Pi-dagen.

KTH och Stockholms universitet erbjuder i höst Stockholms matematiska cirkel.  Det är en kurs för matematikintresserade gymnasieelever där de får möjligheten att uppleva rigorös matematik i en spännande och utmanande miljö. Alla intresserade matematiklärare inbjudes härmed till en mingelkväll med Matematiska Cirkeln då nästa läsårs ämne ”Geometriska konstruktioner”  presenteras. Dessutom får ni möjlighet att möta arrangörerna och andra lärare som har varit med på kursen under tidigare kursomgångar. Det kommer att serveras lättare mat och dryck under kvällen.

Tid: Onsdag 15 mars 2017, kl. 18.00
Plats: Institutionen för matematik, KTH, Lindstedtsvägen 15
Anmälan: senast fredag 10 mars genom att maila: cirkel@math-stockholm.se. (Ange då om du har önskemål om specialkost).

Känner du några andra mattelärare som skulle kunna vara intresserade av detta? Vidarebefordra gärna denna inbjudan till dem.

Anmäl din klass till Pi-dagen

Kom och fira Pi-dagen i Vetenskapens Hus den 14 mars! 

Anmälan är öppen.

pi_frilagd

Prova skolprogram, gå med i matteklubben, få hjälp av en mattecoach, upplev en matematisk utställning, lös mattekluringar, tävla i matematik och möt matematikforskare.

Den 14/3 firas Pi-dagen världen över – inte minst i skolorna. Talet π approximeras vanligtvis till 3.14 och i USA, som är tongivande, skrivs datum på formen 3/14. Därför har just den 14:e mars valts för att uppmärksamma talet π. Många matematiker firar skämtsamt dagen med att äta pizza & paj (engelskans ”pie” uttalas på samma sätt som π).

Läs mer om evenemanget: www.vetenskapenshus.se/pi-dagen-2017

Prova-på-programmering – inställt

På grund av sjukdom måste vi tyvärr ställa in kvällens prova-på-programmering. ‘Interaktiva berättelser med Twine i NO och SO’. Detta tillfälle kommer att ges senare i vår.

Programmering är det nya heta i skolans värld, men var ska man börja? Hur undviker man att det blir ett jippo?

programmering-i-klassrummet_banner

Under våren kommer vi att fortsätta med våra uppskattade prova-på-programmeringskvällar. Vårens första tillfälle äger rum imorgon, den 25 januari, och då möter du Peter Svedman som är lärare på Årstadalsskolan. Han har deltagit i kursen ”Digitalt Lärande och programmering i klassrummet” hos oss och under hösten har hans fyror jobbat med interaktiva faktatexter i Twine. Eleverna redovisar sina kunskaper genom att vara kreativa, skriva texter och arbeta med programmering som problemlösning.

När kvällen är över kommer du också att kunna göra samma sak med dina elever.
Enstaka platser finns, först till kvarn.

Läs mer om våra prova-på-kvällar:
http://www.vetenskapenshus.se/prova-p%C3%A5-programmering

Utställningen Unga Forskare

Vill tipsa er om Utställningen Unga Forskare – en tävling för elever som gör ett gymnasiearbete inom naturvetenskap, teknik eller matematik. Genom att tävla i utställningen får elever möjligheten att träffa likasinnade, utveckla sina projekt och vinna fina priser!

UF_Final-2187

Anmälan görs på Unga Forskares hemsida fram till 8 februari. En hög andel går vidare till semifinal!

 

Vad innebär det att delta i Utställningen?

Steg 1 – Anmäl projektet online, det är gratis och man behöver inte vara klar med sitt arbete för att kunna anmäla sig. Anmälan är öppen fram till 8 februari på www.ungaforskare.se/utstallningen.

Steg 2 – Eleven kan gå vidare till semifinal och får då presentera sitt arbete under en utställning tillsammans med andra gymnasieelever och bli bedömd av en jury.

Steg 3 - Eleven kan gå vidare till finalveckan på Tekniska museet i Stockholm (26-30 mars) där projektet presenteras för allmänheten och tävlingsdeltagare har chans att vinna fina stipendier som tar elever ut i världen.

 Frågor besvaras av Sara Svanberg,
+46 73 03 44 666,
sara.svanberg@ungaforskare.org