”Alla med B ger gas och värme”

gasutveckling

Det var en av flera olika hypoteser som elever i årskurs 8 ställde när de genomförde skolprogrammet ”Reaktioner och observationer” vid ett besök på Vetenskapens hus. Laborationen, som tränar systematisk arbetssätt, inleds med att eleverna får sex okända pulver (märkta A-F) och sex okända vätskor. Eleverna får sedan i uppgift att blanda pulver och vätskor och noggrant observera vad som sker. ”Det blir varmt och skummigt”, ”Det bildas gas” ”Det blir klumpigt och kallt” är exempel på några av elevernas observationer.

reaktioner2

Som andra del i laborationen får eleverna i uppgift att utifrån sina observationer formulera en hypotes, ett påstående, som de sedan ska testa genom att göra nya blandningar av pulver och vätskor. Eleverna fick uppleva både temperaturförändringar, färgförändringar och häftig gasutveckling under sina försök. ”Kul och spännande!” ”Jag har aldrig gjort experiment på det här sättet förut.” ”Kul att vara i en verklig labbmiljö” var några av elevernas kommentarer efter besöket.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.