​Lärarfortbildning: Kan stjärnor försvinna?

​Lärarfortbildning: Kan stjärnor försvinna?

Lär dig mer om astronomi och det naturvetenskapliga arbetssättet och hjälp samtidigt forskare att göra nya upptäckter! 

I denna fortbildning berättar vi om hur natthimlen förändras med tiden och hur användandet av stora astronomiska dataarkiv är en viktig del av forskningen. Fortbildningen ger också en introduktion till ett projekt i medborgarforskning som är väl lämpat för skolor och undervisning på olika nivåer.

I projektet ”Vanishing & Appearing Sources during a Century of Observations” (VASCO) söker forskare efter objekt (ljuskällor) som dyker upp eller försvinner i både gamla och nya astronomiska dataarkiv. Ursprungligen syftade projektet till att utforma ett nytt sätt att leta efter andra civilisationer i Vintergatan, men har sedan dess vuxit till att omfatta en lång rad astronomiska frågeställningar. Forskarna i projektet avser att använda avancerade metoder inom maskininlärning och artificiell intelligens, men projektet kräver också bidrag från mänskliga hjärnor för att fungera. Därför har man även utvecklat ett webbsajt där alla ska kunna hjälpa till att leta efter stjärnor som försvinner eller dyker upp.

Målgrupp: lärare åk 7-9 och gymnasiet
Tid: onsdag 14 oktober 2020 kl 15:00 – 18:00
Gruppstorlek: 15 deltagare
Plats: Vetenskapens Hus

Kostnadsfritt för alla!

Höstens helgkurser för barn och unga

Höstens helgkurser för barn och unga

Vetenskapens Hus anordnar helgkurser i naturvetenskap, teknik och matematik för barn och ungdomar i åldrarna 6-16 år. Syftet är att de ska få upptäcka hur kul det kan vara att laborera, utforska och utmana sig själv med ny spännande kunskap.

På grund av den pågående pandemin kommer vi att anpassa kursen med färre och mindre grupper för att minska risken för smittspridning. Givetvis följer vi noga den information som löpande presenteras av Folkhälsomyndigheten, KTH och Stockholms universitet och anpassar efter den. Tider för det första kurstillfället är nu klara och anmälan är öppen.

Datum för helgkursen för barn 6-12 år

Lördagar: 12/9, 19/9, 26/9, 3/10, 10/10, 17/10

Söndagar: 13/9, 20/9, 27/9, 4/10, 11/10, 18/10

Anmälningsformulär för helgkurs 6-12 år.

Information om höstens kommande helgkurser


Stöd kursen

Är du och ditt företag intresserad av att stödja våra helgkurser för unga 2020/2021 kontakta 
cecilia.kozma@vetenskapenshus.se.

Upptäck frukter och frön i skolans närmiljö

Upptäck frukter och frön i skolans närmiljö

Under hösten fortsätter vi att utveckla aktiviteter online och just nu söker vi lärare och elever som vill ställa upp och testköra en av våra nyheter:

”Upptäck frukter och frön i skolan närmiljö” är ett nytt, digitalt skolprogram med temat växternas förökning, som genomförs i skolans närmiljö.

Efter en kort introduktion om växternas förökning från frö till frö, så får eleverna gruppvis ge sig ut på jakt efter olika frukter och frön. Vi går gemensamt igenom deras fynd samt avslutar med en kort genomgång av växternas livscykel och visar några spännande exempel på fröspridning. Vi söker just nu testklasser till denna aktivitet.

Målgrupp: åk F-3 

Kontakt och mer information: bokning@vetenskapenshus.se

Geologins dag

Geologins dag

Hur kan forskarna klura ut hur världen såg ut för länge sedan? Vad finns i berget? Och vad finns det för klimatspår i Stockholm?

Tillsammans med Stockholms universitet och Naturhistoriska riksmuseet erbjuder vi tre bokningsbara aktiviteter den 16:e september – i samband med Geologins dag.

Att göra en upptäckt!

Vad är pollen? Varför blir vi allergiska mot pollen? Och hur kan pollen hjälpa forskarna att titta bakåt i tiden? Vi kombinerar föreläsning med övningar. Vi fokuserar på pollen och hur de kan användas i forskning för att göra upptäckter. Eleverna kommer också att få studera pollenkorn i mikroskop.

Målgrupp: åk 4-6

Boka ”Att göra en upptäckt”.

Klimatvandring: 4 grader kallare

Klimatforskarna varnar för att vi eventuellt har ett 4 grader varmare klimat år 2100, men hur förstår vi vad de här fyra graderna faktiskt betyder? För att sätta den globala uppvärmningen i perspektiv så undersöker vi de klimatspår som den senaste istiden lämnat efter sig i Stockholm. Då det var det istället fyra grader kallare. Genom att följa rullstensås, flyttblock och isräfflor hela vägen från Solna till Stockholm city så inser vi att några grader spelar stor roll.

Målgrupp:åk 4-9 och gymnasiet

Boka ”Klimatvandring: 4 grader kallare”.

Kristallerna berättar

När och hur bildades berget under våra fötter? Vad är berg och sten uppbyggt av och hur ser det ut om man zoomar in? Tillsammans med forskare från Stockholms universitet undersöker vi vad kristallerna i berget kan berätta för oss och vi undersöker kristallerna i mikroskop.

Boka ”Kristallerna berättar”.

Målgrupp: åk 4-9

Kontakt

Charlotte Flodin, charlotte.flodin@vetenskapenshus.se

Foto

1: Sven Karlsson. Bildtext: Här visas ett kraftigt förstorat tallpollen.
2: Helena Bergman. Här spanar vi in bergets kristaller i mikroskåp.
3: Charlotte Flodin. Klimatvandringen. 

Lärarfortbildning: Klimatvandring, 4 grader varmare

Lärarfortbildning: Klimatvandring, 4 grader varmare

Enligt IPCC kommer jorden att vara ungefär fyra grader varmare år 2100 om vi inte gör något åt klimatförändringarna. Vad kan vi och andra göra för att undvika en fyrgradig uppvärmning?

Tillsammans med miljöförvaltningen i Stockholm så promenerar vi från Sergels torg till Berzelii park. Längs vägen gör vi olika stopp där vi ser vad som redan görs idag i Stockholm för att minska utsläppen av växthusgaser, och vad som görs för att hantera effekterna av klimatförändringarna. Vi pratar också om hur eleverna själva kan engagera sig.

Det här är den andra klimatvandringen av två som anordnas av Vetenskapens Hus, Stockholms stads miljöförvaltning, utbildningsförvaltningen och Bolincentret för klimatforskning.

Målgrupp: lärare åk 4-9 och gymnasiet 

Tid: tisdag 1 september 2020 15:00 – 18:00
Anmälan: via formulär
Kontakt: klimat@vetenskapenshus.se

Denna fortbildning är kostnadsfri. Välkomna!

Nu öppnar vi verksamheten – med nya rutiner

Nu öppnar vi verksamheten – med nya rutiner

Verksamheten återupptas på ett omsorgsfullt sätt. En rad nya rutiner och åtgärder vidtas under hösten 2020.

För er som har möjlighet att komma till oss erbjuder vi nu skolprogram och fortbildningar på plats. Våra nya rutiner innebär att besökare kan genomföra aktiviteter i våra lokaler på ett tryggt sätt. Vi fortsätter också att utveckla och erbjuda aktiviteter online så att skolor som inte får resa till oss kan besöka oss virtuellt. Vi jobbar för fullt med detta nu i skolstarten – mer information om skolprogram online och fortbildningar publiceras fortlöpande.

Hoppas vi ses på ett eller annat sätt under hösten!

Sommarhälsning från Vetenskapens Hus

Sommarhälsning från Vetenskapens Hus

Ett mycket speciellt läsår har passerat och vårterminen har varit omtumlande för oss alla – men också lärorik! Inför hösten hoppas vi möta er både på plats och online. Men först vill vi önska glad sommar och tacka alla som är med och bidrar till vår verksamhet!

Under våren har vi arbetat hårt med att anpassa våra skolprogram, fortbildningar och evenemang så att vi kan mötas även online. Vi uppskattar verkligen alla viktiga lärdomar vi dragit tillsammans med er lärare, elever, studenter och forskare. Ni gör vår verksamhet möjlig – ett stort tack till alla er som bidragit till utvecklingsarbetet under dessa mycket ovanliga omständigheter!

Givetvis hoppas vi att framtiden bjuder på en mer normal vardag och vi står nu väl rustade att möta er i höst – såväl online som på plats. Ni är förstås varmt välkomna att boka besök och elever som ska skriva sitt gymnasiearbete kommande läsår kan nu också anmäla sig till någon av våra projektgrupper.

Tre sommartips från oss:

  • Släng dig i hängmattan och bläddra i vår rapport för 2019 – där finns många bilder och nedslag från ett innehållsrikt år.
  • Ta med picknickkorgen och njut av den ljuva grönskan i Bergianska trädgården och besök Edvard Anderssons växthus som nu åter håller öppet.
  • Tvätta händerna ofta och passa på att vara mycket utomhus!

Varma sommarhälsningar och på återseende i höst önskar alla vi i Vetenskapens Hus!

Save the date: ForskarFredag 27 november

Save the date: ForskarFredag 27 november

Save the date: I år senareläggs ForskarFredag, men boka in fredag den 27 november redan nu!

Varje år samlar ForskarFredag i Stockholm tusentals nyfikna elever i gymnasiet och åk 9. Under shower, utställning och dialoger får de träffa personer som berättar om livet som forskare. Oavsett hur situationen med pandemin utvecklar sig så genomförs evenemanget – på plats eller online.
Syntolkning: elever testar VR-glasögon i utställningen under ForskarFredag i Stockholm

Anmäl dina elever till First Lego League

Anmäl dina elever till First Lego League

First Lego League är världens största teknik- och vetenskapstävling för barn och ungdomar åldrarna 10-16 år. Projektet sträcker sig under en större del av läsåret med tävling både lokalt i stan, delfinal i Norge, vidare tävlingar runt om i hela världen och slutligen världsfinal i USA. Var med i årets First Lego League!

Anmälan är öppen!

Anmäl ert lag här (sista dag för anmälan är 1 oktober, kontakta därefter fll@vetenskapenshus.se

Gymnasiearbete i höst? Anmäl dig till någon av våra projektgrupper!

Gymnasiearbete i höst? Anmäl dig till någon av våra projektgrupper!

Påbörjar du ditt sista gymnasieår i höst? Vill du ingå i en av våra projektgrupper som stöttar dig i gymnasiearbetet och lär dig forskningsmetodik inom det aktuella ämnet? Ansök nu!

Vi samarbetar med forskare vid KTH och Stockholms universitet för att erbjuda handledning och stöd i gymnasiearbetet. Viss möjlighet finns också att hjälpa enstaka elever med frågor som inte direkt rör temana för de olika projektgrupperna.

Planerade teman för läsåret 20/21 är:

  • Allelopati (biologi/kemi)
  • Exoplaneter (fysik)
  • Gammablixtar (fysik)
  • Kosmisk strålning (fysik)
  • Modeller för smittspridning (matematik)
  • Återvinning/Recycling (kemi)

Blir du antagen till någon av grupperna får du dels hjälp och stöd av en av Vetenskapens Hus pedagoger och/eller en forskare från KTH eller Stockholms universitet. Handledningen bedrivs genom seminarier/workshops och träffar som kan ske online om så behövs. Har du ett annat spännande projekt som du vill genomföra? Även detta kan du i viss utsträckning få hjälp med. Exempelvis kan vi hjälpa dig som är nyfiken på radioaktivitet, kryptering eller supraledning genom att låna ut mätutrustning och svara på frågor. Vi vill också passa på att tipsa om Bolincentrets digitala forskningsblad om klimat som du kan ha stor nytta av i ditt gymnasiearbete.

Information om våra gymnasiearbeten.
Ansökan via formulär: www.kth.se/form/gymnasiearbete
Sista dag för ansökan 1 september.