Bolincentrets klimatfestival

Bolincentrets klimatfestival

Unga tycker att klimatförändringarna är den viktigaste samhällsfrågan idag enligt en undersökning från WWF/Sifo. Läget är allvarligt, men de goda nyheterna blir fler och fler! 

Som att den 1 januari 2018 trädde Sveriges nya klimatlag i kraft och varje regering har numer skyldighet att föra klimatpolitik som utgår från de klimatmål som riksdagen har antagit. Det är nu billigare att investera i förnyelsebar energi än i fossila bränslen och vanliga människor har insett att de genom aktiva val kan bidra till en bättre värld.

Under Bolincentrets årliga Klimatfestival får du träffa våra klimatforskare och under lekfulla former lära dig mer om klimatförändringarna och vad vi kan göra åt dem.

Program och aktiviteter

Välfyllda hus under våren

Välfyllda hus under våren

Våren är här och det är härligt att se hur populärt det är att göra aktiviteter i våra laboratorier vid AlbaNova och gå handledda vandringar i grönskan i Bergianska trädgården. Nu ser vi fram emot att ta emot bokningar inför hösten.

I Naturens Hus i Bergianska trädgården startar hösten som vanligt med många fina skolprogram där aktiviteterna är både ute i naturen och inne i de fascinerande växthusen med sina olika växtzoner.

Våra laboratorier vid AlbaNova kommer att byggas om under sommaren. Därför mjukstartar vi september med Edutainmentdag på Gröna Lund, ForskarFredag, Astronomins dag och natt. Ni är framöver varmt välkomna att anmäla er till dessa. Vi kommer också att åka ut och besöka en del skolor i början av hösten.

Välkomna med er bokning av skolprogram inför hösten!

Testa tekniken, matematiken och fysiken på Gröna Lund

Testa tekniken och fysiken på Gröna Lund

Nu är anmälan öppen till höstens Edutainmentdagar.

Det är 10:e året i rad som Gröna Lund öppnar portarna för dina elever för att de ska få uppleva fysiken, tekniken och matematiken bland attraktionerna.

Förbered dig genom att gå på en lärarträff på Gröna Lund den 13 juni kl. 10-14.

Elevdagarna äger rum 12, 13 och 19 september.

Läs mer om lärarträffen, hur ni anmäler er och om Edutainmentdagarna.

Testklasser sökes till klimat-aktiviteter

Testklasser sökes till klimat-aktiviteter

Vi behöver testklasser till våra två nya skolprogram om klimatet.

1. Klimatet – hur fungerar det och vad kan jag göra?, för åk 4-9
Skolprogrammet går ut på att eleverna får testa hur växthuseffekten faktiskt fungerar under en övning. Vi fortsätter med att på ett lekfullt sätt under en hektisk övning se hur vi själva kan minska våra utsläpp av växthusgaser.

2. Klimatvandring, 4 grader kallare, för åk 7-9 och gymnasiet
Klimatvandringen går genom Stockholm och stannar där vi kan se hur otroligt annorlunda Stockholm såg ut när det var 4 grader kallare än idag. Vi sätter detta i kontrast till 4 grader varmare, prognosen för jordklotet om vi fortsätter att släppa ut växthusgaser i samma takt som idag. Vi följer upp med att visa på allt bra som redan görs i Stockholm stad och hur man själv kan minska sina utsläpp av växthusgaser.

OBS! Att vara testklass är alltid kostnadsfritt.

Vid intresse mejla: klimat@vetenskapenshus.se

Stjärnförsöket – delta i riktig forskning

Stjärnförsöket - delta i riktig forskning

Vetenskapliga studier visar på oanade effekter på oss människor och vår omgivning på grund av allt ljus vi sprider på jorden. Vill ni veta mer?

I Stjärnförsöket får du och dina elever möjlighet att bidra till forskning om ljusföroreningar samtidigt som ni fördjupar er i ekologi, hållbar utveckling och stadsplanering.

Var med och bidra med forskningsunderlag i Stjärnförsöket vars första del genomförs i februari-april.

Målgrupp: Åk F-9, gymnasiet och allmänhet

Mer information och intresseanmälan.

Naturvetenskapliga helgkurser för unga

Anmälan är öppen till våra populära helgkurser för unga.

Vi ger tre kurser på våren inom naturvetenskap, teknik och matematik.

Det är i år 50 år sedan den första månlandningen. Detta uppmärksammar vi genom att ha astronomitema under vårens kurser.

Läs mer om våra helgkurser och hur du gör anmälan.

Pi-dagen 2019

Pi-dagen 2019

Under Pi-dagen erbjuder vi aktiviteter för elever i åk 7-9 och gymnasiet. Aktiviteterna möter ni dels i Vetenskapens Hus men också i grannbyggnaden AlbaNova universitetscentrum.

Populärvetenskapliga föredrag, skolprogram i matematik, prova-på-aktiviteter, matteklubb, tävlingsmoment, utställning, mattekluringar, möten med matematikforskare och information om matematikutbildningar i Stockholm.

Syftet med pi-dagen är att visa upp intressant och annorlunda matematik samt informera om matematikutbildningar i Stockholm. Evenemanget arrangeras av Vetenskapens Hus, KTH, Stockholms universitet och Stockholms Matematikcentrum.

Gymnasielever tar bort järn ur trä från skeppet Vasa

Gymnasielever tar bort järn ur trä från skeppet Vasa

Nu startar Vasamuseet i samarbete med Vetenskapens hus ett nytt pedagogiskt program – Analytisk kemi och skeppet Vasa – där gymnasieelever får laborera på trä från skeppet Vasa. Genom provtagningar och analyser tar eleverna reda på hur mycket järn som finns i träet från Vasa.

Att bevara Vasa så att skeppet ska må så bra som möjligt är ett utmanande arbete för Vasamuseets forskare och konservatorer. Ett problem är att järn från bultar och andra järnföremål har trängt in i träet, vilket gör att både skeppet och träföremål från skeppet långsamt bryts ned.

I det pedagogiska programmet Analytisk kemi och skeppet Vasa får gymnasielever delta i arbetet med att ta fram en metod för att göra konserveringen av trä från vrak bättre. Eleverna extraherar järn ur en träbit från ett av Vasas ankare, gör en kalibreringskurva och beräknar halten extraherat järn som en del i en långtidsstudie.

– Programmet är en unik kombination av historia och kemi. Eleverna får göra en verklig laboration som vi kommer att ha användning för på Vasamuseet, säger Lotta Wiker, som är ansvarig för programmet för Vasamuseets räkning.

Förutom att praktisera kunskaper i spektrofotometri och koncentrationsbestämningar med kalibreringskurvor får eleverna får en verklighetsanknytning i kemiundervisningen.

– Elevernas inser att kemikunskaper är viktiga i många sammanhang, inte minst i en verksamhet som på Vasamuseet, avslutar Lotta Wiker.

Det pedagogiska programmet Analytisk kemi och skeppet Vasa är ett samarbete mellan Vasamuseet och Vetenskapens Hus.

FORSKNING OM TRÄET PÅ VASA: Sedan dryga decenniet pågår forskningsarbete för förbättrat bevarande av Vasas trä. När Vasamuseet öppnade år 1990 ansågs konserveringen av skeppet och de tiotusentals föremålen vara avslutad. Under åren som följde uppstod tecken på oönskade förändringar i Vasas trä. Gulvita utfällningar började synas på timrens och träföremålens ytor. Utfällningarna bestod av svavel- och järnföreningar med hög surhet, och visade att nedbrytande reaktioner påverkade träet. Sedan dess pågår ett tvärvetenskapligt forskningsarbete på Vasas trä med det övergripande målet att förbättra förutsättningarna för skeppets långsiktiga bevarande.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 08-519 558 47
E-post: catrin.rising@maritima.se

Lotta Wiker, pedagog
Telefon: 08-519 548 35
E-post: lotta.wiker@maritima.se

Vi utmanar unga att utforska världen

Alla vi möter ska få chans att upptäcka hur spännande och viktigt det är med naturvetenskap, teknik och matematik.

Analytisk kemi och skeppet Vasa

Analytisk kemi och skeppet Vasa

Bevarandet av skeppet Vasa är en pågående utmaning för Vasamuseets konservatorer. Ett problem är järnföreningar som bidrar till långsam nedbrytning av skeppet. I vårt nya skolprogram får gymnasielever, med hjälp av analytisk kemi, vara med i arbetet för att förhindra detta. 

Eleverna får delta i en långtidsstudie där vi extraherar järn ur en bit trä från ett av skeppet Vasas ankare. Vi inleder med en introduktion till Vasa och problemen som järn i skeppet orsakar samt kort teori om spektrofotometri och koncentrationsbestämningar med kalibreringskurvor.

Eleverna arbetar två och två. Först konstrueras en gemensam kalibreringskurva genom spädningar av en standard och analys med spektrofotometri. Därefter får eleverna prov med okänd koncentration av järn från vrakdelen. Eleverna får själva undersöka hur mycket provet behöver spädas för att hamna inom kalibreringskurvans intervall och får sedan beräkna hur mycket järn som har extraherats ur vrakdelen. Spädningarna utförs med mikropipetter.

Laborationen avslutas med att elevernas mätvärden läggs till i ett diagram där mängden järn som extraherats över tid visas. Detta är ett projekt som kan bli till hjälp för Vasas konservatorer.

Skolprogrammet är ett samarbete mellan Vasamuseet och Vetenskapens Hus.

Grattis Rezan!

Grattis Rezan!

Idag avgjordes riksfinalen i tävlingen Forskar Grand Prix.

Vinnare blev Rezan Güler, proteinforskare vid KTH. Tävlingen sändes live på Forskar Grand Prix hemsida och nytt för i år är att även tittarna vara med och rösta fram det bästa bidraget.

Stort grattis Rezan önskar vi från Vetenskapens Hus!