Öppet hus på Stockholms universitet – online

Öppet hus på Stockholms universitet – online

Stockholms universitets har 300 program och 1 700 kurser. Vill du veta mer? Välkommen till Öppet hus den 10 mars kl. 14–18.

I år bjuder Stockholms universitet in till Digitalt Öppet hus. Då kan du ställa frågor om kursinnehåll och om hur det är att plugga.

Under dagen går det att välja bland ett femtiotal webbinarier, där du får veta mer om ämnena och vad studierna kan leda till.

Webbinarium: Sjukhusfysik som räddar liv

Webbinarium: Sjukhusfysik som räddar liv

Fysik och vård ligger betydligt närmre varandra än vad man kan tro. Sjukhusfysik är en viktig del av dagens sjukvård, från diagnos till behandling.

Stockholms universitet är ett av få lärosäten i Sverige som utbildar sjukhusfysiker. Men vad är egentligen en sjukhusfysiker och vad gör hen? Ge dina elever inblick i detta mångsidiga yrke och hur vardagen ser ut för en student.

Målgrupp: Elever i gymnasiet och lärare
Tid: 11 mars kl. 16:00-16:45
Mer information och anmälan

Semifinalen i Stockholm avgjord

Totalt 97 gymnasieelever deltog igår i den lokala semifinalen i Forsknings-SM, Utställningen Unga Forskare. Semifinalen i Stockholm var en av landets sju semifinaler inför den nationella finalen i mars.

Forsknings-SM, Utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. I år hålls tävlingen digitalt. På semifinalen i Stockholm, som arrangerades i samarbete med Vetenskapens Hus, tävlade 97 elever med sina projektarbeten.

Deltävlingen i Stockholm bedömdes av ett tjugotal forskare och experter, främst från KTH och Stockholms universitet men även en jurymedlem från Karolinska institutet som har suttit i Nobelkommittén.

Proteinforskaren Johan Nilvebrant från KTH har varit juryns ordförande i flera år och vann själv Svenska Juniorvattenpriset (numera Stockholm Junior Water Prize Sweden) 2001, som är en del av Utställningen Unga Forskare.

– Att genom denna tävling träffa, inspirera och inspireras av unga forskartalanger är fantastiskt!

Finalisterna kommer nu att få tävla mot Sveriges duktigaste gymnasieelever om stipendier och priser värda 500 000 kr. Bland annat kommer Sveriges Unga Forskningslandslag, Sveriges representanter till världens största vetenskapstävlingar, att utses. Finalen äger rum i en digital, öppen monterutställning på www.ungaforskare.se/utstallnin… 22–29 mars.

Vi utmanar unga att utforska världen

Alla vi möter ska få chans att upptäcka hur spännande och viktigt det är med naturvetenskap, teknik och matematik.

Webbinarier vid forskningsfronten

Webbinarier vid forskningsfronten

Ta del av aktuell forskning om svarta hål, epidemiologi eller datorbaserad kemi. Lär dig något nytt och ställ dina frågor direkt till forskare.

Under våren har vi bjudit in forskare från vitt skilda område. De kommer att berätta om spännande, ny forskning, hur det är att forska och vilka karriärvägar som finns inom området. Är du nyfiken på fortsatta studier eller gymnasiearbete så är detta ett bra forum för dina funderingar. Webbinarierna är 45 min långa och målgruppen är lärare och gymnasieelever.

Välkommen till vårens webbinarier.
I samarbete med KTH och Stockholms universitet

Gaskromatografi och idrottens kamp mot dopning – skolprogram online

Gaskromatografi och idrottens kamp mot dopning – skolprogram online

Hur kan kemister motverka dopning? Upptäck en av de viktigaste analytiska teknikerna inom kemi i detta skolprogram online.

I den här demonstrationen visar vi hur en gaskromatografisk analys går till och förklarar hur tekniken fungerar. Vi tar också upp hur denna kemiska analysmetod används i arbetet mot dopning.

Tid: 30 min, med start 1 mars
Målgrupp: gymnasiet via Zoom
För skolor med avtal.

Upptäck våra skolprogram online

Internetsäkerhet – skolprogram online

Internetsäkerhet – skolprogram online

Hur hittar man rätt på internet? Hur skyddar man sig mot attacker? Och hur går det egentligen till när hackare knäcker lösenord?

Vi går igenom hur internet är uppbyggt. Vi tittar också på vad IP-nummer är och varför de är viktiga. Vi diskuterar lösenord och säkerhet på internet. Frågeställningar som tas upp inkluderar hur data hittar rätt, brottslighet på internet och integritetsfrågor i samband med IT-användning.

Tid: 60 min
Målgrupp: åk 7-9 och gymnasiet via Zoom
För skolor med avtal.

Upptäck våra skolprogram online

Binära tal och koder – skolprogram online

Binära tal och koder – skolprogram online

Informationen som skickas med hjälp av en dator, telefon eller surfplatta kodas om till binära tal men hur går det till? Vilken matematik behövs för att det ska fungera?

Kodning handlar om att förpacka ett budskap så att det kan överföras och sedan packas upp igen. Budskapet som skickas kan till exempel bestå av text, film eller bilder. I det här skolprogrammet undersöker vi matematiken bakom informationsöverföring och lär oss samtidigt om olika talbaser.

Tid: 60 min
Målgrupp: åk 4-9 via Zoom
För skolor med avtal.

Upptäck våra skolprogram online

Istidsspår – skolprogram online

Istidsspår – skolprogram online

Hur stor var den senaste inlandsisen som täckte Sverige och vilka spår har den lämnat efter sig? Häng med på en upptäcksfärd online där vi letar istidsspår i landskapet.

Vi lever i en föränderlig värld där rinnande vatten, vågor, glaciärer och kontinentalplattors rörelser ständigt formar vår omgivning. Upptäck vilka spår de senaste istiderna har lämnat i landskapet.

Tid: 45 min, med start i mars
Målgrupp: åk F-6 via Zoom
För skolor med avtal.

Upptäck våra skolprogram online

Flytande kväve och supraledning – skolprogram online

Flytande kväve och supraledning – skolprogram online

Vad är flytande kväve och hur kallt är det egentligen? Upptäck hur cool fysik kan få magneter att sväva i ett av våra skolprogram online.

Upptäck vilka fascinerande experiment som går att göra med en vätska som har en kokpunkt på -196°C. Häng med direkt från klassrummet och se när vi testar att frysa ned olika föremål i flytande kväve. Bland annat kyler vi ner supraledande material så att vi kan få dem att sväva över en magnetbana och diskuterar hur detta kan tillämpas för att göra svävande tåg.

Tid: 60 min
Målgrupp: åk 4-9 och gymnasiet via Zoom
För skolor med avtal.

Upptäck våra skolprogram online

Bioteknik på KTH efter gymnasiet?

Bioteknik på KTH efter gymnasiet?

Funderar dina elever på vad de ska läsa efter gymnasiet? Kanske har de funderat på bioteknik men är lite osäkra på vad det innebär?

Möt professor Stefan Ståhl, doktoranden Moira Ek och studenten Piltan Gundogan. De berättar om hur det är att studera på bioteknikprogrammet och vilken forskning som bedrivs på skolan. Ge dina elever inblick i hur det är att forska och hur vardagen ser ut för en student. Varmt välkomna!

Tillfälle 1: 11 feb, kl. 16.00-16.45
Tillfälle 2: 24 feb, kl. 16.00-16.45
Anmälan: via formulär